Meer inzetten op de Ramadan? Dat doet u zo!

Vanaf 6 juni gaat de Ramadan van start, dé commerciële opportuniteit bij uitstek, als je het aan Rachid Lamrabat vraagt, Belgische ondernemer van Marokkaanse origine. De corebusiness van zijn bedrijf Are and Are heet ‘etnomarketing’: verschillende groepen van consumenten hebben op basis van hun geografische of levensbeschouwelijke afkomst specifieke interesses en koopgewoonten. Dan komt het er op aan die behoeften te leren kennen en er op in te spelen. “Religie bijvoorbeeld niet als een bedreiging te zien, maar als een commerciële opportuniteit. En daar schieten onze bedrijven schromelijk te kort”, aldus Lamrabat.

 

Wil u de moslimgemeenschap deel van uw klantenbestand maken? Met deze 5 simpele tips van Rachid Lamrabat haalt u meer uit de Ramadan!

  • Moslims besteden tijdens de Ramadan drie keer zoveel als anders aan eten. “Zo’n buitenkans kan je als marketeer toch niet laten liggen? Stel je eens voor dat je maar één keer per dag mag eten en drinken, ’s avonds laat. Dan wil je geen diepvries, maar vooral goed en vérs eten: een goed stuk vlees van de halalslager, elke dag verse soep en groenten, verse munt voor de thee en zoetigheden van de bakker, en dat alles in grote hoeveelheden, want moslims maken er een erezaak van om elke dag massa’s familie en vrienden uit te nodigen.”
  • Ook in de kledingsector wordt in de islamitische landen tijdens de ramadan een omzetstijging van 30% opgetekend. “Hier gebeurt dat niet en zo gaat een gigantische markt verloren, omdat de middenklasse retailers er geen oog voor hebben en niet weten via welke kanalen ze aan te spreken. Allochtonen willen vooral nieuwe kleren voor het Offerfeest en het Suikerfeest. Een actie van ‘2 + 1 gratis’ bij het Suikerfeest, zoals een kledingketen hier ooit deed, is geen slecht idee.”
  • Een simpel verkoopstandje met een bordje 'Prettige ramadan' kost niets en werkt echt.
  • Ga op zoek naar de juiste communicatiestrategie. “Wij vormen een hechte community die heel snel van mond-tot-mond communiceert. Bij elke campagne moet je bekijken wie de ‘influencers’ en de ‘trendsetters’ zijn. De sociale media zijn zeer populair bij de allochtone bevolking, maar de inhoud van de boodschap moet interessant en relevant zijn om te delen.”
  • Verwacht geen allochtone klanten als je geen allochtonen tewerkstelt. “Je kan geen klanten verwachten uit een bepaald segment van de bevolking als je die zelf niet tewerkstelt. Internationale retailers die naar hier komen zijn dat al lang gewoon –bij Albert Heijn zeuren ze niet over hoofddoeken– maar bij sommige Belgische werkgevers is dat blijkbaar nog een probleem. Zo laten ze een groot stuk van de arbeidsmarkt onbenut. Zelf kijk ik bij rekrutering niet naar diploma’s, maar naar talent en aanvoelen of ze in mijn bedrijf passen.”

Prettige Ramadan aan alle (ondernemende) Moslims!

Meer info over werken met werknemers die deelnemen aan de Ramadan, vindt u hier.

Meer over: Personeel
Thema: Personeel