Parkeren in Brussel: Enkele suggesties voor een klantvriendelijk parkeerbeleid in het Brussels Gewest.

Handelaarsverenigingen en UNIZO bepleiten klantvriendelijk parkeerbeleid
 

Afgelopen vrijdag stuurden de lokale handelaarsverenigingen en UNIZO hun standpunt over het parkeerbeleid in het Brussels Gewest naar de Brusselse parlementsleden, Ministers en Burgemeesters en Schepenen.  De discussie wordt momenteel gevoerd naar aanleiding van de aanpassingen aan de ParkeerOrdonnantie.

Deze nota is het resultaat van een overleg tussen de lokale handelaarsverenigingen. Onder meer Wayez in Anderlecht, Stockel in Sint-Pieters-Woluwe, Dansaert en Shopera in Brussel-Stad onderschreven het standpunt.

De handelaarsverenigingen en UNIZO schuiven vijf belangrijke principes naar voor die leiden tot een parkeerbeleid dat meer klanten en bezoekers de weg toont naar het Gewest.

1.    Parkeren in de stad is geen improvisatie
2.    Parkeren moet beperkt worden door de tijd, niet door de tarieven
3.    Compenseer de bovengrondse plaatsen door ondergrondse
4.    Breng meer gelijkheid tussen bezoekers en bewoners voor het parkeren op de openbare weg
5.    Hanteer slimme parkeertarieven

Het voorstel van Ordonnantie betreffende het parkeerbeleid zet zeker en vast een aantal stappen in de goede richting, maar maakt geen duidelijke keuzes. Er worden opties genomen en kaders geschapen, maar weinig garanties gegeven. Het voorstel vertrekt nog altijd vanuit een ontradingsfilosofie, terwijl het Brussels Gewest juist nood heeft aan een verwelkomingstrategie. Gratis parkeren in een stedelijke context is verleden tijd, maar een vooruitstrevend parkeerbeleid op basis van slimme tarifering kan een grote rol spelen in de aantrekkelijkheid van de stad.

PDF iconHet document is hier terug te vinden.

 

Meer over: Brussel, Steunmaatregelen, Mobiliteit