UNIZO lanceert 'Winkelhier'!

Op steeds meer plaatsen houden handelaars het voor bekeken en neemt de leegstand toe. Ieder van ons ziet het gebeuren, betreurt het... en haalt vervolgens de schouders op. Maar we beseffen te weinig dat we dit als consument zelf mee in de hand hebben.  

Anton Van Assche, coördinator UNIZO-werking in Brussel:

"Niet het feit dat we meer online kopen is op zich het probleem. Wel het gemak waarmee we dat op grote schaal in het buitenland doen. Zonder dat we er bij stilstaan, verdwijnt dat geld de grens over, om niet meer terug te keren naar onze economie. Zo ondergraven we uiteindelijk onze eigen welvaart. Je kan immers niet verwachten dat die leuke winkel om de hoek blijft bestaan, als je er zelf steeds vaker wegblijft en er nauwelijks nog iets koopt. Laat staan dat die winkeluitbater je broer of nichtje als werknemer in dienst kan houden of nog kan investeren een lokale sportclub of gezellige kerstverlichting in de straat. Ook gemeentebesturen kunnen van 'hun' handelaars geen belastinginkomsten verwachten wanneer ze die nooit eens iets gunnen bij lokale aanbestedingen."

Meer dan 50% van de aankopen die de Belg online doet, gebeurt in het buitenland. Volgens eigen UNIZO-berekeningen kunnen de Belgische gezinnen samen 1.785 extra jobs in de nationale retail creëren door per jaar 100 euro extra aan te kopen in Belgische in plaats van buitenlandse winkels. Besteden ze elke maand 100 euro extra in eigen land, dan kunnen daarmee maar liefst 21.420 extra jobs worden gecreëerd (+ 8,4% t.o.v. de huidige 255.000 jobs).

Cijfers uit Brussel

Sinds 2010 is de winkelleegstand in het Brussels Gewest meer dan verdubbeld. Van de 22.752 verkooppunten in Brussel, staan er in 2018 2.509 leeg, zijnde 11%. In termen van winkeloppervlakte gaat het om 9,3% leegstand van 1.518.399 m² winkeloppervlakte.

Anderzijds blijkt uit een recente analyse van Hub.brussels dat de Brusselaars meer dan 80% van hun inkopen in Brussel zelf doen, vooral in het centrum en in de shoppingcentra. Het aandeel online-aankopen bedraagt wel al meer dan 6%. Het potentieel voor de Brusselse handel bestaat dus, als de Brusselaars maar blijvend gesensibiliseerd worden om hun inkopen bij de lokale kleinhandel te doen.  

Winkelhier

Daarom lanceert UNIZO vandaag de ‘Winkelhier’-campagne! Want door te winkelhieren kiest de consument er bewust voor om geld uit te geven in een zaak van bij ons. Niet alleen de lokale ondernemer wordt er beter van, want lokaal kopen houdt onze kernen levendig, bespaart extra kilometers en zorgt dus mee voor schone lucht, creëert ook werk voor de Brusselaars en ook het verenigingsleven kan er wel bij varen via sponsoring. Winkelhieren doe je dus zeker niet louter om economische redenen, het is ook duurzaam én je krijgt er een persoonlijke service voor terug. Mensen van vlees en bloed die rechtstreeks aanspreekbaar zijn en garant staan voor de kwaliteit van wat ze verkopen.

Koop Lokaal Academie

Naast de voorbeeldwinkels roept UNIZO alle zelfstandige ondernemers op om waardige 'Winkelhier'-vertegenwoordigers te worden en de campagne mee uit te dragen, in hun communicatie én in de praktijk. Wij maken er alvast een topprioriteit van om lokale handelaars sterker maken met de ‘Koop Lokaal Academie’. Wat moet je nu écht doen om vandaag & morgen door je klant gezien te worden, en hen bewust lokaal te laten kopen? Van inzetten op e-commerce over beleving in je winkel tot zoekmachine-optimalisatie. De editie in onze provincie gaat door op 19 juni in Leuven en op 5 november in Brussel.

Aan de beleidsmakers vraagt UNIZO om de omstandigheden te creëren waarin ondernemers op een rendabele en concurrentiële manier (gelijk speelveld) het beste van zichzelf kunnen geven.

Meer weten