De gezichten van de crisis

Je wordt overspoeld met de verhalen van de zorg, de voorschriften van de politici en ziet al eens een positief verhaal opduiken op radio en televisie. Maar een echt realistisch beeld van de coronacrisis vinden wij dat niet. En daar willen we iets aan veranderen. Dus vroegen wij aan enkele ondernemers om ons te vertellen hoe zij de crisis beleven. Zitten ze in zak en as? Hebben ze financiële problemen? Hun trouwe medewerkers moeten ontslaan? Of vonden ze een creatieve manier om met de lockdown om te gaan? Hebben ze zich heruitgevonden? En hoe? Elk van die ondernemers willen wij een stem geven. Dit zijn: de gezichten van de crisis.


"Elke lockdown is anders voor ons bedrijf..."

Mentaal is het een zwaar parcours geweest. Ik heb een hele strenge analyse moeten maken van wat ik deed, waarom ik het deed en wat het opbracht. En ik heb leren ‘nee’ zeggen. De coronacrisis heeft me met mijn neus op de feiten gedrukt. Maar dat was nodig." (Klik op de foto voor het verhaal van Charlotte)


"De coronacrisis zie ik als opportuniteit"

"Een business model - en zelfs een sector - moet toch in staat zijn om een moeilijke periode te overbruggen, zonder instant hulp van derden (lees: de staat) – want vroeg of laat zal de rekening moeten worden betaald? Ik zie de coronacrisis eerder als opportuniteit.“ (Klik op de foto voor het verhaal van Dirk)


"Ik reed weg met tranen in de ogen"

“Rooskleurig ziet de toekomst er niet uit, maar de meeste kermisuitbaters richten hun blik op een goede heropstart in het voorjaar. Al hebben we nu even zin om in de zetel te liggen en onze mentale gezondheid weer op punt te krijgen voor we weer invliegen.”  (Klik op de foto voor het verhaal van Steve)


"Wie gaat onze welvaartstaat financieren?"

"Er is nood aan een pakket van maatregelen om alle getroffen kmo’s en al hun medewerkers die ze tewerkstellen, een redelijke kans te geven om uit deze crisis te geraken." (Klik op de foto voor het verhaal van Karel)


"De hinderpremie is een must om te overleven"

"Als die premie er niet opnieuw komt, zullen héél wat winkelhiers hun deuren voor altijd moeten sluiten. Wanneer we morgen terug open mogen, zijn de klappen bij ons al lang uitgedeeld." (Klik op de foto voor het verhaal van Ann)


"Waarom moet onze contactloze carwash toe?"

"Alle voorzorgsmaatregelen werden bij ons op elk moment rigoureus opgevolgd. De poorten staan constant open en er is ventilatie. En toch moeten we sluiten." (Klik op de foto voor het verhaal van Bert)


"Starten in volle coronacrisis!?"

"In februari ging ik van start. Achteraf bekeken het slechts mogelijke moment, want met de foodtruck dacht ik vooral festivals af te schuimen. Tijdens de lockdown moest ik al meteen overschakelen naar thuisleveringen. Niet simpel als nieuweling."  (Klik op de foto voor het verhaal van Stephanie)


"Wij leven van close contact..."

"Vaak wordt gepraat over omzetverlies. Binnen onze sector is deze bijna 100%. Evenementen zijn het eerste wat sneuvelt. Onze klanten zijn restaurants, cafés, feestzalen, ... Wij leven van close contact. Van sfeer en gezelligheid." (Klik op de foto voor het verhaal van Tom)


"Laten we ons inzetten voor elkaar"

"We hebben het samen als ondernemer, als leerkracht, als zorgverlener, moeilijker dan anders. Laten we ons inzetten voor elkaar. Ik zie dat ondernemerschap daar de motor voor kan zijn, die maatschappelijke impact." (Klik op de foto voor het verhaal van Lenja)


"Sluiten is niet de oplossing"

Ondernemen is voor mij een basisrecht. Door de huidige maatregelen worden de investeringen die wij al jarenlang weloverwogen en gecalculeerd doen, versus de belastingen en RSZ die jaren betaald werden, een negatief verhaal." (Klik op de foto voor het verhaal van Jimmy)


"Mijn huis verkocht om te overleven"

"Ik voel me nu dubbel en dik bestraft voor mijn voorzichtigheid. Maar ik geloof rotsvast in deze zaak op een schitterende, unieke locatie en ik wil dus de handdoek niet in de ring gooien. Daarom heb ik mijn woonhuis nu verkocht. Om te kunnen overleven.” (Klik op de foto voor het verhaal van Rudi)


"Waar zijn we in godsnaam mee bezig?"

‘Hou er de moed in, maar sorry je bent nu eenmaal geen essentieel beroep’ – je bent in deze maatschappij niet echt nodig – was het bericht dat de overheid mij dagelijks toeschreeuwde."  (Klik op de foto voor het verhaal van Karlien)

 


"Morgen gaan we in lockdown, en trek je plan"

“Het is vooral de vraag hoe rap mensen zullen durven terugkomen wanneer het weer mag. Sommigen willen wachten tot het vaccinatieplan volledig is uitgerold, maar wanneer is dat?"


"Op 48 uur tijd beslistede overheid over mensenlevens"

"Ik vrees dat de echte crisis nog voor de deur staat wanneer de faillissementen boven water komen en de media na corona daarop vliegt, wat het consumentengedrag door angst misschien weer zal beïnvloeden. Is de overheid daar al mee bezig?"


"Laat de contactberoepen werken!"

"December is onze beste maand. Mijn medewerkers en ikzelf zitten in de put. Drie gezinnen. Tien mensen. Denk daar eens diep over na en lig desnoods, zoals wij zelfstandigen, daar maar eens nachten van wakker." (Klik op de foto van Marleen voor haar verhaal).

UNIZO wil elke ondernemer een stem geven!

Wij zorgen ervoor dat die gehoord wordt bij de regering en bij alle beleidsmakers.
Wil je weten waar UNIZO op dit moment voor strijdt? 

Lees het in de blog van onze gedelegeerd bestuurder, Danny Van Assche

Wij willen je stem als ondernemer luider laten klinken en sterker laten doorwegen in het beleid.
Daarom is jouw steun als lid extra belangrijk.
Zo kunnen we onze slagkracht vergroten en harder met onze vuisten op ministeriële tafels slaan.

Ik steun UNIZO om op te komen voor mijn belangen!

 

Heb je nood aan een luisterend oor of een gesprek? 

  • De coronacrisis heeft niet alleen zware gevolgen voor onze fysieke gezondheid en onze economie, het heeft ook een psychologische impact. Het kan heel wat stress veroorzaken, zeker als je levenswerk van je eigen zaak in gevaar komt. Het heeft een impact op iedereen, zelfs op de meest mentaal weerbare mensen. Ook jij als zelfstandige kan daarvoor terecht bij een klinisch psycholoog. Bovendien kan je daarvoor in 2021 als zelfstandige terugbetaling krijgen van acht sessies met een klinisch psycholoog.

Zoek een psycholoog in je buurt

  • Vzw Dyzo helpt ook in coronatijden ondernemers in moeilijkheden met deskundig advies en een luisterend oor. Bel gratis 0800 111 06 of mail info@dyzo.be
  • Denk je aan zelfmoord en heb je nood aan een gesprek, dan kan je terecht bij de Zelfmoordlijn op het nummer 1813 of via www.zelfmoord1813.be. Op de pagina www.zelfmoord1813.be/zelfmoordpreventie-coronatijden vind je heel wat tips over wat je in coronatijden kan doen voor mensen die het moeilijk hebben of wanneer je zelf donkere gedachten hebt.    
  • Bel of chat gratis met TeleOnthaal via het nummer 106 of via www.tele-onthaal.be