De Snelfie: 5 vragen aan Dirk Brossé

Dirk Brossé is artistiek directeur van het Brussels Philharmonic, chef-dirigent van het Nationaal Jeugdorkest van België en doceert aan het conservatorium van Gent. Hij is een ondernemer in hart en nieren. “Al heb ik natuurlijk wel een iets gekker bedrijf dan de meeste ondernemers. Ik verkoop georganiseerde wind.”   

TEKST Paulien Coenaerts – FOTO Wouter Van Vooren 

Wat was je beste investering ooit? 

“Ikzelf ben mijn beste investering (lacht). Ik heb veel geïnvesteerd in mijn studies. Na het conservatorium specialiseerde ik mij verder in compositie en orkestdirectie. In het buitenland, want daar vond je toen de beste proffen. Het was wel een serieuze investering, maar eentje waar ik nog geen seconde spijt van heb gehad.”  

Is succesvol ondernemen gemakkelijker als ze je naam kennen? 

“Dat denk ik wel. De consument kiest voor het merk dat hij herkent, dat zit nu eenmaal in onze aard. En daar kan je als ondernemer handig op inspelen. Al houdt dat natuurlijk ook gevaar in, want de verwachtingen zijn hoog gespannen. En dan is het soms gemakkelijk om – wanneer niemand je kent – in alle rust op je bek te gaan.” 

Vul aan: de beste ideeën krijg ik als… 

“…ik in het vliegtuig zit. Daar word ik nooit lastig gevallen door mails of telefoontjes en kan ik mijn gedachten de vrije loop laten. Aan het venster kijk je op een andere manier naar het leven. Je ziet de mensen die als mieren aan het rondcrossen zijn en dan dwalen mijn gedachten al eens af naar de zin van het leven. Een vliegtuig zweeft tussen het tastbare (de aarde) en het ontastbare (de lucht waar je oneindig ver lijkt te kunnen kijken. En voor ik het weet ben ik in mijn hoofd aan het componeren. Tijdens mijn laatste vlucht naar New York bedacht ik een volledige compositie voor een symfonisch orkest. Zonder laptop of piano. Straf, hé?” 

Vul aan: het belangrijkste moment van mijn dag is… 

“… de ochtend. Op dat moment weet je nog niet...

Benieuwd hoe het verder gaat en wat Dirk Brossé op de vraag 'Van welke fouten ben je blij dat je ze gemaakt hebt?' antwoordt? 

Lees het in ZO Magazine van januari!