Weekend van de klant van UNIZO en Comeos: de topafspraak tussen winkel en klant

Zaterdag 5 en zondag 6 oktober is het Weekend van de Klant.  Het is al de derde keer dat de handelsorganisaties Comeos en Unizo de handen in elkaar slaan om het grootste winkelevent van het land te organiseren. Het wordt een topeditie dit jaar want al meer dan 13.000 winkels doen mee en dat is een stijging van 10% ten opzichte van vorig jaar.

Beide organisaties hebben een onderzoek laten uitvoeren bij 900 consumenten naar hun koopgedrag. Voor bedragen boven de 50 euro willen 95 klanten op 100 het liefst elektronisch betalen.  Dominique Michel, ceo van Comeos: “We hebben nog een weg af te leggen voor de kleinere bedragen, dan grijpt de consument nog te makkelijk terug naar cash.  Elektronisch betalen is echter eenvoudiger, sneller, goedkoper en veiliger dan cash, zowel voor de consument als de handelaar.  In een ideale wereld, gebeurt alles elektronisch, met de kaart, smartphone of contactloos.”

Danny Van Assche, gedelegeerd bestuurder van UNIZO: “De aanvaardingsgraad van elektronische betalingen, ook voor kleinere bedragen, is de afgelopen jaren sterk toegenomen, mede onder impuls van de gedaalde transactiekosten voor de handelaars. Wat het aantal elektronische betaaltransacties naar de toekomst toe alleen maar verder zal doen toenemen.” Nathalie Vandepeute, CEO van Bancontact Payconiq Company: "Door dit weekend de transactiekosten gratis te maken voor de Wordline-handelaars voor alle contactloze Bancontact-betalingen die gebeuren door de Bancontact-kaart of de smartphone vlak bij het contactloos symbool op de betaalterminal te houden, willen wij de handelaars speciaal bedanken voor hun trouwe medewerking en tegelijkertijd hun klanten aanmoedigen om deze eenvoudige, snelle en veilige betaalwijze te ontdekken. Een heuse win-winsituatie voor een geslaagde aankoopervaring!”  

Tabel1persberichtWeekend

Contactloos betalen: +361%
Kaartbetalingen zijn al langer de norm maar uit de cijfers van Bancontact blijkt dat de contactloze betalingen een enorme sprong hebben gemaakt.  Bij de contactloze Bancontact-betalingen (dat zijn betalingen met de kaart of de smartphone zonder fysiek contact met de betaalautomaat) was er tijdens de eerste 8 maanden van dit jaar zelfs een stijging van maar liefst 361 % ten opzichte van dezelfde periode vorig jaar: 312 % meer via kaart en 32 % via smartphone. Vooral voor kleine betalingen is contactloos betalen populair. 91 % van alle contactloze betalingen zijn voor bedragen van onder de 25 euro.

“De consumenten moeten vandaag kunnen betalen waar, wanneer én hoe ze willen. Bij Wordline zien we dat zij almaar vaker kiezen voor elektronische betalingen, ook voor kleine bedragen, en dat met de kaart of smartphone. We willen de handelaar dan ook helpen om elektronische betaalmethoden aan te bieden om zo iedereen een naadloze betaalervaring te bezorgen.”, zegt Vincent Coussement, Head of Merchant Services Belgium bij Worldline.

De digitalisering van het betalingsverkeer blijkt ook uit de evolutie van de maaltijdcheques die allemaal elektronisch zijn sinds 2016.  Afgelopen jaar is er in België voor meer dan 2,5 miljard euro uitgegeven met de maaltijdcheques.

Shoppen = auto
Shoppen associëren de meeste consumenten wel nog altijd met de wagen.  Ondanks alle oproepen kan het openbaar vervoer maar weinig consumenten bekoren want 9 klanten op 10 wil het liefst met zijn wagen gaan shoppen.  De consument let daarbij vooral op de bereikbaarheid van de winkels en het feit dat er voldoende parkeermogelijkheid aanwezig is.  
 
Tabel2persberichtWeekendTabel3persberichtWeekend

 

Consument shopt het liefst in steden
De steden blijven nog altijd met voorsprong de belangrijkste aantrekkingspool voor de consument die wil gaan winkelen. 7 op 10 geeft de voorkeur aan zijn eigen gemeente of een (grotere winkel)stad.

Tabel4persberichtWeekend

Meer weten?
Voor UNIZO: Filip Horemans
M 0478/22 37 51 – E filip.horemans@unizo.be
Voor Comeos: Déborah Motteux
M 0477/68 82 30 – E deborah.motteux@comeos.be