Van vader op zoon. Zo heeft Franco de kappersmicrobe doorgekregen. Vader migreerde indertijd naar Limburg en startte na 5 jaar verplichte koolmijndienst als zelfstandige. Dat deed hij tot zijn 83ste, lange tijd samen met zijn zoon. En Franco, die begon in 1988 zijn eigen verhaal te schrijven.

“Naast herenkapsels begon ik me ook in dameskapsels te specialiseren. Nadien verdiepte ik me, samen met mijn echtgenote, in het verzorgen van haar- en huidproblemen. Vandaag is dat uitgegroeid tot onze grootste troef: we behoren tot een select groepje dat zich biosthéticien-microscopist mag noemen. We kunnen de oorzaak van een problematiek detecteren en daar specifieke behandelingen en producten voor bieden.”

SLIMMER ONDERNEMEN

Het is dan ook die laatste dienstverlening die Franco nog verder wil uitrollen. Daarvoor ging hij aankloppen bij UNIZO Limburg.
“Een kapper is een artiest, kunstenaar, architect, of hoe je het ook wil noemen. Maar een kapper moet ook ondernemer zijn. Iemand die een strategie uitstippelt, een financieel beleid voert. Zeker met het wijzigende gedrag van de consument door de coronacrisis is dat eens zo belangrijk. De artiest draait nu langere dagen of geeft meer korting. Ik wil vooral slimmer ondernemen. Mijn kop durven uitsteken en gaan voor een droom die anders is dan anderen. Daar wilde ik mijn pijlen op richten op een gestructureerde manier, en UNIZO heeft me flink vooruit geholpen.”

“Franco’s passie en expertise rond haar- en huidanalyse is aanstekelijk”, vertelt Ignace Van Oortegem, ondernemersadviseur bij UNIZO Limburg. “Het biedt potentieel, maar vraagt ook een omschakeling van een kortstondige dienstverlening – de knipbeurt – naar een langdurig behandelingstraject. En dat is uitdagend. Samen hebben we een plan van aanpak opgemaakt, dieper ingegaan op doelstellingen en een marketingcampagne opgezet.”

“De grootste conclusie die ik trek is dat je je lichaamstemperatuur meet om te weten of je koorts hebt. In een bedrijf is dat niet anders: je moet polshoogte nemen van je cijfers, deze interpreteren en op basis daarvan doelstellingen afvinken of herdefiniëren. Ik heb geleerd om aan een concreet plan te werken en dat ook op te volgen. Structuur brengen is een andere belangrijke les.”

BEGIN BIJ JEZELF

Ook de ondernemer an sich komt in het traject aan bod. “Je leert jezelf kennen met je plus- en minpunten. Dat zorgt ervoor dat je op maat van jezelf als ondernemer kan werken, wat een enorme mentale rust met zich meebrengt.”

“Het traject is een absolute aanrader voor wie worstelt met het stellen van duidelijke doelen of het voeren van een sterk financieel beleid te voeren. Het stelt je gerust, motiveert je en zorgt dat je die energie door kunt geven aan je team. Daar plukken je klanten de vruchten van en ook je bedrijf. Dat zullen de cijfers binnenkort wel aantonen. Die skills heb ik in ieder geval te pakken nu”, besluit Franco met de glimlach.

Wil je net als Franco Roselli de toekomst van je onderneming een boost geven? Wij nodigen je graag uit voor een vrijblijvend intakegesprek: stuur een e-mail naar begeleiding@unizo.be of bel naar 011 26 30 96.

FINANCIEEL INZICHT

Ondernemen vanuit het buikgevoel is een fijne gave, het hebben van financieel inzicht een must. Of het nu gaat om inzichten in de kostenstructuur of de rendabiliteit van je bedrijf, een financieel plan met oog op groei of de voorbereiding van een kredietdossier. Zoek je misschien gepaste financiering voor toekomstplannen?

In het één-op-éénbegeleidingstraject financieel inzicht biedt een UNIZO-ondernemersadviseur een antwoord op al jouw vragen. Hij of zij geeft financieel advies en ondersteunt bij het zoeken naar mogelijke financieringsvormen. Het traject duurt maximaal 6 maanden.

Dankzij de steun van het Agentschap Innoveren & Ondernemen geniet je bovendien van een uiterst voordelig financieel voordeel.

Tekst: Cedric Van Rompaey - Foto: Luc Daelemans

TERUG NAAR FINANCIEEL INZICHT