"Ik maak van mijn klanten topondernemers!"

"Omdat ik van al mijn B2B-klanten topondernemers wil maken, levert Rigorgeous niet alleen gezonde, hoogwaardige en duurzame producten, maar een totaalconcept van opleiding, begeleiding, marketing en sales. Op die manier kunnen klanten geïnspireerd en ondernemend hun eigen business uitbouwen. Met Rigorgeous ben ik dan ook het gezicht van een community waarin veel vrouwen én ondernemers zich herkennen door de overkoepelende filosofie én het verhaal achter de afzonderlijke merken", aldus zaakvoerster Caroline Rigo, onze allereerste flandrien. Laat de ondernemerskoers beginnen!

Caroline Rigo is 37 jaar en mama van twee sjarels en een akita, verloofd en wonend in Hasselt. Haar professionele dochter heet Rigorgeous. Rigorgeous is het overkoepelend businessmodel waarbij je mij leert kennen als de spirit en de persoonlijkheid achter de merken Cent Pur CentI am KleanBlush Academy + Agency en de belevingsstore Café Beauté.

Al meer dan 16 jaar is ze actief in gezonde make-up. Samen met haar team ontwikkelde ze verschillende merken die verdeeld worden in de farma- en beautywereld

"Ik vind het belangrijk om natuurlijke, gezonde make-up voor vrouwen van elke leeftijd en afkomst toegankelijk te maken door ze te verdelen via professionals in farma en beauty die ook geloven in deze visie. Via deze kanalen wil ik mijn ultieme doel bereiken, namelijk dat iedere vrouw zich mooi kan voelen en helemaal zichzelf kan zijn, zonder dat ze perfect moet zijn."

Wat is de grootste uitdaging voor jou als onderneemster?

"Uitdaging? Ik vind het vooral leuk! Ik hou van ondernemen en zie in elk 'probleem' een opportuniteit. Van nature ben ik positief ingesteld én ik heb een zeer goed buikgevoel. Die twee eigenschappen hebben me al ver gebracht. Omdat ik vaak snel handel en écht vooruitwil, is voor mij de grootste uitdaging dat mijn team op de hoogte blijft van mijn visie, plannen en ambitie. Want zonder hen, lukt dat natuurlijk niet. Daarnaast is het zoals voor elke vrouw een uitdaging om alle balletjes in de lucht te houden, zowel professioneel als privé."

Wat vind je het leukste aspect aan jouw job?

"De grote afwisseling. Elke dag ziet er anders uit. Ik sta vooral in voor de productonwikkeling, maar ik onderhandel ook graag en hou ervan om mijn team te motiveren. Daarnaast vind ik het leuk om te sparren met andere ondernemers over hun aanpak en visie. De laatste jaren heb ik ook meerdere opleidingen gevolgd, want ik ben van mening dat je nooit te oud bent om bij te leren. Sinds kort geef ik daarom lezingen over mijn ondernemersverhaal, want ik merk dat veel mensen nood hebben aan dat extra duwtje, die extra druppel inspiratie en overtuiging om er voor te gaan."

Welke impact heeft de coronacrisis op jouw bedrijf?

"Mijn positieve ingesteldheid heeft er voor gezorgd dat ik niet in een hoekje ben gaan zitten kniezen. Vanaf dag 1 hebben we een duidelijke strategie op tafel gegooid: top of mind blijven bij onze klanten!  Daarom hebben we dagelijks een live tutorial gehouden op onze social media, waarin we toonden hoe je een mooie make-up kan aanbrengen. Vóór de lockdown hadden we geen eigen webshop. Op één week tijd hebben we, samen met Idearte, een werkende webshop opgezet die zorgde dat we onze B2C-klant konden voorzien van hun producten. Hierin hebben we ook onze B2B-klant betrokken, door de mogelijkheid te geven de producten op te halen bij een apotheek naar keuze. Want die waren wel open. Never waste a good crisis, zeggen ze dan he!"

Van welke fout ben je blij dat je ze gemaakt hebt?

"Oh, ik heb meerdere fouten gemaakt. Vallen en opstaan, hé! Het ondernemerschap op zich is één grote leerschool. Mijn eigenzinnigheid zorgt ervoor dat ik niet altijd luister naar anderen en toch mijn eigen ding doe. Het buikgevoel remember?!  Het feit dat ik een groot vertrouwen heb in mensen, zorgt er soms wel voor dat mijn vrijgevigheid wel eens misbruikt wordt. Hierdoor ben ik nu wel wat beginnen meer op papier te zetten, en dat geeft ook weer rust. Ik weiger echter mijn naïviteit op te geven en blijf geloven in de goedheid van de mens."

Welke boodschap geef jij graag aan jouw collega-ondernemers op Dag van de Ondernemer?

"Wat leuk dat er een Dag van de Ondernemer is. Van jongsafaan kriebelde het diep in mij om de wereld te veranderen, om iets te doen.  In mijn geval is dat dus mensen mooi maken met gezonde make-up.  Maar eigenlijk dragen alle ondernemers  ieder op zijn of haar manier, bij tot een mooie en betere wereld.  Of je nu kapper bent, timmerman of softwareontwikkelaar, we hebben elkaar allemaal nodig. Leer van elkaar, durf te geven en voor de startendeondernemers: GO for it en blijf volhouden."