18 mrt 2020
Sint-Niklaas / Netwerkactiviteit / UNIZO Internationaal

In het spoor van de Nieuwe Zijderoute

In- en uitvoer per trein van & naar China

Er waait een frisse oostenwind door het logistieke landschap.

Tot voor kort werden goederen van en naar China doorgaans via luchtvracht of zeevracht getransporteerd. Zeevracht is goedkoper maar duurt aanzienlijker langer dan luchtvracht. Luchtvracht daarentegen is een dure aangelegenheid maar is wel heel snel. De Chinese overheid heeft de afgelopen jaren miljarden geïnvesteerd in een spoorverbinding tussen China en Europa, de zogenaamde Nieuwe Zijderoute. Deze nieuwe handelsroute zorgt voor een extra optie, een gulden middenweg, tussen lucht- en zeevracht.

Het belangrijkste voordeel van het treintransport van en naar China zijn de betrouwbaardere en kortere doorlooptijden. Met de boot duurt een transport van en naar China ongeveer 32 dagen maar met de trein wordt dit teruggebracht tot 18 à 20 dagen. Dankzij deze kortere transittijd kunnen bedrijven sneller reageren op marktveranderingen. Bovendien leidt een kortere transittijd tot een hogere rotatie en minder voorraden in de keten.

Tenslotte is er nog het groene aspect. Transport per spoor is namelijk veel duurzamer dan zeevracht wat in deze tijden van klimaatbewustzijn toch wel belangrijk is.

Doe jij als importeur of exporteur reeds zaken met China? Of zou het jou kunnen interesseren? Dan zal onze infosessie rond de Nieuwe Zijderoute zeker interessant zijn voor jou. 

Binnenkort zal je hier ook het volledige programma van deze inspirerende avond kunnen terugvinden!

Prijzen
  • Niet-leden: 60,00 EUR Excl. btw
  • UNIZO leden: 30,00 EUR Excl. btw