UNIZO: 1 op 4 Vlaamse KMO's verwacht meer dan 50% omzetgroei in China

  • 2 op 5 ondernemers verwacht omzetgroei van meer dan 25 procent door activiteiten in China 
  • Individueel begeleidingstraject voor exporterende ondernemers via FIT en UNIZO Internationaal  

“Handelsmissies naar China zijn niet uit de lucht gegrepen. Bedrijven kunnen er wel degelijk gouden zaken doen”, zegt UNIZO-topman Karel Van Eetvelt. 1 op 4 KMO’s, actief in China, voorspelt meer dan 50% omzetgroei op de Chinese markt. 2 op 5 bevraagden verwacht een omzetgroei van 25%. Op die manier vormt de Chinese afzetmarkt een interessant alternatief voor een minder snel of niet groeiende Europese en Amerikaanse economie. Dat blijkt uit een rondvraag van UNIZO bij 144 Vlaamse KMO’s die in China actief zijn in samenwerking met Flanders Investment and trade (FIT), Vlaams-Chinese Kamer van Koophandel (VCKK) en de Belgische Chinese Kamer van Koophandel (BCECC).

Het grote marktpotentieel was, niet verwonderlijk, voor drie kwart van de ondervraagden de belangrijkste reden om de stap naar China te zetten. Net geen 1 op 2 deed het omwille van de internationale expansie van het bedrijf, 2 op 5 omwille van de economische expansie van China in de wereld. “Zaken doen met China kan dus wel degelijk lonen voor onze Vlaamse KMO’s. Maar zoals voor alles geldt steeds dat een goede voorbereiding het halve werk is”, besluit UNIZO. UNIZO Internationaal ondersteunt KMO’s met seminaries, publicaties en informatie.  

Zaken doen met China verloopt eniet altijd over rozen. Zo vormen taalbarrières of cultuurverschillen voor 1 op 2 ondernemers een knelpunt. Bijna 4 op 10 heeft moeilijkheden met de Chinese bureaucratie en de ingewikkelde wet-en regelgeving. Een derde heeft of had problemen met de douane en 1 op 4 vindt niet makkelijk een lokale agent of partner.

Activiteiten in China goed voor 10 procent van de omzet
2 op 5 bevraagden verwacht een omzetgroei van meer dan 25 procent dankzij de activiteiten in China. Een vierde voorspelt zelfs een omzetgroei van meer dan 50 procent. 1 op 5 denkt aan een groei tussen de 25 procent en 50 procent en een gelijk aantal respondenten verwacht een groei tot 10 procent. Door de band genomen, is 10 procent van de totale omzet van de bedrijven afkomstig uit de activiteiten in China (voor 63,6% van de respondenten). Voor net geen 1 op 5 telt het zaken doen met China voor 10 procent tot 24 procent van de totale omzet.  

Nieuwe markten aanboren als remedie voor de crisis
Dit onderzoek, gebaseerd op de prognoses van ervaren China-exporteurs, bewijst dat nog meer Vlaamse KMO’s moeten gaan waar de economische groei zich bevindt. "Ook China voelt de crisis maar met de te verwachten groeicijfers van 8 à 9% en een snelgroeiende rijke middenklasse is het echter duidelijk dat ondernemingen met exportervaring niet langer blind kunnen blijven voor dit economisch potentieel”, aldus Karel Van Eetvelt.  

Begeleidingstraject voor Vlaamse KMO’s
Hoewel China een enorm potentieel biedt is het geen evidente markt. Om exporteurs op weg te helpen de eerste stappen richting China te zetten organiseren UNIZO Internationaal en Flanders Investment & Trade daarom het traject ‘How to get lucky on the Chinese market’. De ondernemers krijgen een grondig begeleidingstraject. Morgen vindt een eerste workshop plaats waarbij de deelnemers een persoonlijk intakegesprek krijgen in combinatie met praktische training door China-experts. Van 24 tot 28 maart volgt dan een handelsmissie naar China en op 13 juni een nazorgsessie om de gelegde contacten te onderhouden. Meer informatie via https://www.unizo.be/internationaal