UNIZO bevestigt toenemend aantal klachten over frauduleuze reclameronselaars

UNIZO ontvangt al geruime tijd 20 tot 30 klachten per dag

UNIZO bevestigt het bericht van de Federale overheidsdienst Economie over malafide reclameronselaars. Het UNIZO-meldpunt ontvangt daarover 20 tot 30 klachten per dag. De organisatie roept de ondernemers op in elk geval de misbruiken te melden aan het UNIZO Service Center op het nummer 078/35 39 39 of via mail service@unizo.be. De ondernemersorganisatie beperkt zich niet enkel tot het doorgeven van de klachten aan de Economische Inspectie. Ze voert ook juridische procedures tegen de malafide ronselaars en schakelt het parket in. Volgens UNIZO is het parket de jongste tijd veel gevoeliger geworden voor het opvolgen van de klachten.

Zo werd na een procedure tot in Cassatie DAD, Deutsche Adressdienst nu definitief, veroordeeld. Bovendien loopt een door UNIZO samen met gedupeerde ondernemers gevoerde procedure tegen XL Media. Die wordt in oktober ten gronde gepleit. Kennelijk gaat het om een zeer rendabele “business”. Zelfs na een veroordeling blijkt een aantal malafide ronselaars met allerlei en variërende misleidingen onder een andere naam hun praktijken te hernemen. Uit een onderzoek van onder meer UNIZO bij 1.153 Belgische, Nederlandse en Luxemburgse ondernemers blijkt elk jaar 80 procent van de bedrijven te maken te krijgen met dubieuze ronselaars. Daarom dringt UNIZO aan op een Europese aanpak. Het is één van de prioriteiten van de KMO-organisatie voor de Europese verkiezingen.