UNIZO daagt jongeren en studenten uit om HIB-label te ontwerpen

Zo’n 2.000 jongeren en studenten krijgen vandaag via een crowdsourcing platform de challenge een logo te ontwerpen voor HANDMADE IN BELGIUM (kort: HIB), het gloednieuwe UNIZO-authenticiteitslabel voor de ambachten. “Ambachten zijn weer hip”, zegt UNIZO-topman Karel Van Eetvelt. “UNIZO wil jongeren de passie van en voor het vakmanschap doen ontdekken”. Via de UNIZO Stichting Onderwijs & Ondernemen krijgen ook scholieren uit het secundair onderwijs de kans om aan de oproep deel te nemen. Het HIB-label zelf lanceert UNIZO eind deze maand, maar de organisatie “kijkt nu alvast uit naar de ontwerpen van de jongeren”. Meer info over de challenge: www.all-challenges.com/design-voor-unizo-hibster-community.

Vorig jaar al lanceerde UNIZO een oproep om ‘het stof van de ambachten te blazen’. Trendbureaus zoals Trendwolves, waarmee UNIZO voor deze challenge samenwerkt, noemen al langer de hernieuwde belangstelling van consumenten voor authentieke, unieke kwaliteitsproducten. De vakman is dus niet ‘stoffig’ maar net heel erg mee met de tijd(sgeest). Zijn product is altijd uniek in zijn soort en dus hip. Samen met ondernemers uit verschillende beroepstakken dacht UNIZO dan ook na hoe ze ambachten de verdiende uitstraling en erkenning kon geven. Een label bleek daarbij een prangende noodzaak. UNIZO presenteert het label pas eind deze maand. In elk geval zullen enkel vakmannen die aan vastgelegde criteria voldoen voor het label in aanmerking kunnen komen.

De challenge om het label te ontwerpen, lanceert UNIZO wel al via het crowdsourcing platform en via de UNIZO Stichting Onderwijs & Ondernemen. “We vragen doelbewust jongeren om dit label te maken”, zegt Leen Mestdagh van de Stichting. “Zo spreekt HANDMADE IN BELGIUM zowel de fiere oude als de nieuwe HIB-ster aan. Doorgewinterde vakmannen krijgen de erkenning die ze verdienen en jonge mensen krijgen een aanmoediging”. De challenge past bovendien in de filosofie van de Stichting Onderwijs & Ondernemen, namelijk “jongeren goesting doen krijgen om te ondernemen”. Wie meedoet met de challenge, maakt kans op een mooie beloning.

Nadere info over dit persbericht:
Sanderijn Vanleenhove, UNIZO-woordvoerster, 02/212 25 44