UNIZO: E-facturatie beste oplossing in strijd tegen vervalste facturen

Bpost heeft het parket van Brussel gevraagd om een onderzoek te starten naar fraude met facturen. Een aantal bouwfirma’s hebben klacht ingediend tegen bpost en Beobank omdat facturen van hen tijdens een verzending door bpost werden onderschept. Oplichters vervalsten de facturen, waardoor klanten op een verkeerd rekeningnummer bij Beobank het geld storten. De bouwfirma’s zagen nooit het geld. UNIZO krijgt op haar Service Center al langer klachten over gelijkaardige praktijken.  Het gaat dan zowel om leveranciers die niet betaald zijn, als om klanten die op een verkeerd rekeningnummer gestort hebben. UNIZO raadt ondernemers aan om het rekeningnummer op facturen altijd goed te controleren. Via elektronisch betalen kan dat gemakkelijk. Blijkt het rekeningnummer veranderd te zijn, dan contacteer je best de firma om te checken of het nummer inderdaad veranderd is of niet.

Wie toch in de val is getrapt van factuurdieven, moet zijn bank onmiddellijk verwittigen om de betaling te annuleren en de politie verwittigen. Volgens UNIZO is een veralgemening van de e-facturatie de meest doeltreffende oplossing tegen factuurfraude. Uit een rondvraag van UNIZO blijkt dat ook ondernemers vragende partij zijn voor e-facturatie. Bijna 4 op 10 ondernemers gelooft dat elektronisch factureren de norm wordt. Een kwart denkt dat mobiel en contactloos betalen dat zal zijn. Wil een klant toch nog een papieren factuur ontvangen, dan raadt UNIZO aan om naast een papieren ook een elektronische factuur te bezorgen. Op die manier kan de klant de rekeningnummers vergelijken.

Ondernemers kunnen  deze mogelijke fraudegevallen ook  signaleren bij het UNIZO Service Center. Dat is  24 uur op 24 uur bereikbaar op het nummer 078 35 39 39 of via mail op service@unizo.be.