UNIZO en APOOB krijgen van JEP over hele lijn gelijk in klacht tegen Hans Anders

Deze week diende UNIZO en de bij haar aangesloten beroepsfederatie voor zelfstandige opticiens en optometristen APOOB bij de Jury voor Ethische Praktijken inzake reclame (JEP) klacht in tegen Hans Anders. Volgens de organisaties voert de optiekgigant misleidende reclame. Bovendien schaadt de campagne het imago van de zelfstandige opticiens. De JEP geeft UNIZO en APOOB nu over de hele lijn gelijk. Volgens JEP gaat het over ‘verboden en denigrerende vergelijkende reclame’. Hans Anders moet de reclamecampagne ofwel wijzigen ofwel uit de ether halen. De organisaties zijn tevreden met deze uitspraak. “Maar we willen absoluut vermijden dat dit in de toekomst nog gebeurt”, zeggen UNIZO en APOOB. Daarom plannen ze half juni een overleg met Hans Anders om afspraken te maken.

In de klacht verwezen UNIZO en APOOB naar de misleidende en onjuiste boodschap die de reclame weergeeft. Zo zijn de brilglazen niet altijd identiek met die van zelfstandige opticiens, zijn ze vaak niet van hetzelfde materiaal en zijn brilglazen van zelfstandige optiekers zeker niet altijd duurder. Daarnaast klaagden UNIZO en APOOB het gebrek aan objectief vergelijkingsmateriaal aan. De campagne maakt geen melding van prijs of type van brilglazen, waardoor de consument niet in staat is om te vergelijken en een vertekend beeld krijgt. Ook houdt de reclamecampagne geen rekening met andere factoren die een belangrijke invloed hebben op de uiteindelijke aankoop van een bril zoals de aangeboden (after-sales) service, de kwaliteit, expertise en opleiding van het personeel. Ten slotte wezen de organisaties op de afbrekende en kleinerende elementen in de reclamecampagne ten opzichte van de zelfstandige optiekers. De JEP geeft de organisaties nu over de hele lijn gelijk.

Nadere info over dit persbericht:

Sanderijn Vanleenhove, UNIZO-woordvoerster, 02/212 25 44