UNIZO en markant: 'Drie op tien vrouwelijke ondernemers vrezen voor continuïteit onderneming. Acht op tien ziet wel kansen ondanks crisis'

  • Helft vrouwen ervaart negatieve impact van crisis - Eén op vijf wil personeelsbestand inkrimpen
  • Twee op vijf plant investeringen ondanks crisis

Bijna drie op tien vrouwelijke ondernemers vrezen in de huidige crisis voor het voortbestaan van hun onderneming. Dat blijkt uit een enquête van UNIZO en markant, netwerk van actieve en ondernemende vrouwen, bij 116 vrouwelijke ondernemers. Zowat de helft van de vrouwen ervaart een duidelijk negatieve impact. Eén op vijf wil het personeelsbestand inkrimpen. Toch ziet acht op tien vrouwen ondanks de crisis kansen. Drie op tien vrouwen zegt haar activiteiten te gaan uitbreiden en twee op vijf plant investeringen. UNIZO en markant benadrukken dat investeren in vorming, het betrekken van partners en een goed financieel beleid de beste wapens zijn tegen de crisis. Wel wijzen de organisaties erop dat KMO’s in het algemeen nog te vaak financieringsmoeilijkheden ondervinden, nochtans essentieel om zich tegen de crisis te beschermen. UNIZO en markant bevroegen de vrouwen naar aanleiding van de 14e WOMED Award, de prijs voor de vrouwelijke onderneemster van het jaar, op woensdag 27 maart om 17u20 in de Event Lounge in Brussel.

Eén op twee vrouwen verwacht dat 2013 gelijk zal zijn aan 2012. Eén op drie ziet 2013 slechter in, één op vijf verwacht beter. Drie op tien vrouwen vreest voor de continuïteit van hun onderneming als de crisis blijft duren. Eén op twee vrouwen noteerde in 2012 wel winst in het bedrijf. Drie op tien een break-even, 18% kampte met verlies. Van dezelfde ondervraagden tekende 48% in 2011 winst op, 34% een break-even en 17% verlies.

Personeel – activiteiten – investeringen
Twee op vijf onderneemsters plant investeringen ondanks de crisis. Daarvan denkt 33% aan vervangingsinvesteringen, 24% aan uitbreidingsinvesteringen en 43% aan beide. Bijna drie op tien vrouwen wil haar activiteiten uitbreiden. Net geen één op tien denkt in te krimpen. Meer dan zes op tien behoudt haar aantal personeelsleden. Eén op vijf wil afslanken. Evenveel vrouwen plant uitbreiding.

Impact tv-programma’s op ondernemerszin
In dezelfde enquête peilden de organisaties naar de invloed van tv-programma’s als Topstarter, Crème de la crème of De Bedenkers. Voor acht op tien vrouwen doen ze “goesting” krijgen om te ondernemen. Drie kwart van de ondervraagden meent dat de programma’s positief bijdragen aan de ondernemingszin in Vlaanderen. Zes op tien vindt dat ze een weliswaar beperkt, maar toch correct beeld geven van de realiteit.

WOMED Award
UNIZO en markant bevroegen de vrouwen naar aanleiding van de 14e WOMED Award. De WOMED Award (Women in Enterprise and Development) bekroont de vrouwelijke ondernemer die op succesvolle wijze minstens vijf jaar in hoofdberoep haar eigen financiële onderneming runt. De winnares krijgt op woensdagavond 27 maart 2013 vanaf 17u20 in de Brusselse Event Lounge haar award uit handen van prinses Mathilde. Markant reikt er ook de prijs voor de Belofte van 2012 en de WOMED Award Zuid uit.

Nadere info over dit persbericht:
Sanderijn Vanleenhove, UNIZO-woordvoerster, 02/212 25 44