UNIZO krijgt gelijk in strijd tegen reclameronselaar DAD

8 op 10 ondernemers in Benelux slachtoffer van reclameronseling

DAD, Deutsche Adressdienst, stuurde ondernemers een registratieformulier met de vraag om gegevens in te vullen of te corrigeren en te ondertekenen. Ondernemers die dat deden, hingen vast aan een contract van 3 jaar en een fikse geldsom. UNIZO ontving tal van klachten hierover. Ook de Economische Inspectie ontvangt klachten en DAD werd opgenomen op de zwarte lijst van de FOD Economie. Daarop stelde UNIZO zich, samen met enkel gedupeerde ondernemers, burgerlijke partij tegen DAD. In mei 2013 veroordeelde het Hof van Beroep Brussel DAD al strafrechtelijk, maar DAD stapte naar Cassatie. Cassatie geeft UNIZO in haar uitspraak nu gelijk, waardoor DAD definitief veroordeeld is. UNIZO noemt de veroordeling “een belangrijk signaal voor potentiële malafide reclameronselaars en een bewijs dat de aanhoudende strijd tegen reclameronselaars loont”. Door het vonnis krijgen de door DAD gedupeerde ondernemers in principe een schadevergoeding.

UNIZO vraagt naar aanleiding van het vonnis dat het parket strenger optreedt tegen reclameronselaars. “Wij kunnen enkel het bedrijf aanpakken, maar de mensen erachter gaan vaak vrijuit en richten gewoon een nieuw bedrijf op”, aldus UNIZO, dat zelf al verschillende procedures tegen reclameronseling opstartte. Het parket kan ook de mensen achter het bedrijf aanpakken. Daarnaast dringt UNIZO aan op een Europese aanpak van reclameronseling. “De Europese Commissie ging in maart al een voorstel doen, maar dat is er tot op vandaag nog steeds niet. Als je weet dat 8 op 10 ondernemers in de Benelux alleen al te maken krijgt met reclameronselaars, dan dringt de tijd”, besluit UNIZO.

Uit onderzoek van onder meer UNIZO  bij 1.153 Belgische, Nederlandse en Luxemburgse ondernemers blijkt dat jaarlijks 80 procent van de ondernemers te maken krijgt met reclameronseling. De gemiddelde schade per bedrijft bedraagt 5.196 euro, de totale geraamde schade in de Benelux loopt op tot 879 miljoen euro. UNIZO wijst erop dat reclameronseling een Europees probleem is. “Zo is DAD bijvoorbeeld een Duits bedrijf, maar het is wel actief in andere landen, zoals België”, zegt UNIZO. De ondernemersorganisatie dringt al langer aan op een Europese aanpak. Het voorstel dat de Europese Commissie in maart zou neerleggen, zou onder andere voorzien in  een Europese zwarte lijst, strengere straffen, een betere informatie-uitwisseling en samenwerking tussen de lidstaten en een verbod tegen misleidende formulieren. UNIZO vreest dat het voorstel, gezien de nakende verkiezingen, op de lange baan wordt geschoven. De ondernemersorganisatie dringt aan om er alsnog werk van te maken.