UNIZO lanceert campagne 'Gesloten deuren'

"Winkeldeuren die tijdens de koude wintermaanden open blijven, laten onnodig heel wat warmte naar buiten glippen. Dat nodeloze energieverbruik is niet alleen schadelijk voor het milieu, maar het jaagt ook de energiefactuur van de handelaars de hoogte in", zegt UNIZO. Voor het personeel dat er werkt en de klanten die er winkelen, is het ook leuker met gesloten deuren. Daarom lanceert UNIZO de campagne ‘Gesloten deuren’. De ondernemersorganisatie sensibiliseert ondernemers via advertenties en affiches over de problematiek en moedigt hen aan om de deuren tijdens de wintermaanden gesloten te houden. De ondernemers zelf krijgen een sticker met het opschrift ‘Een warme welkom. Wij houden de koude buiten en werken zo mee aan het milieu’ die ze aan de winkeldeur kunnen hangen. Zo tonen ze dat ze aan de actie deelnemen en krijgen consumenten meteen alle nodige uitleg.

Dat een gesloten deur drempelversterkend werkt voor consument, gelooft UNIZO niet. “Uit een rondvraag bij consumenten blijkt dat een hele kleine minderheid een gesloten deur als drempel beschouwt. De sticker moet wie toch drempelvrees heeft over de streep trekken”, aldus UNIZO. De stad Hasselt zou een retributie heffen voor ondernemers die de deuren open houden. “Dat gaat te ver en is een fout signaal”, zegt UNIZO. Ondernemers moeten aangemoedigd worden hun deuren te sluiten, het is geen verplichting. Ondernemers beboeten die hun deuren toch open laten, kan volgens UNIZO absoluut niet. De ondernemersorganisatie verwijst ook nog naar de open brief die ze gisteren naar alle steden en gemeenten stuurde met de uitdrukkelijke vraag geen bijkomende of verhoogde belastingen te heffen op ondernemers.