UNIZO over nieuw statuut 'Known Consignor' voor export via luchtvracht: 'Aanvragen ondernemers op lange baan geschoven'

  • Vanaf 29 april statuut ‘Known Consignor’ noodzakelijk voor vele exporterende ondernemers
  • Slechts enkele tientallen ondernemers hebben statuut
  • Verplichte opleiding niet beschikbaar in België
  • UNIZO hekelt lakse houding van de overheid

Vanaf 29 april moet elke onderneming die via luchtvracht wil exporteren als een gevolg van een Europese Richtlijn over statuut ‘Known Consignor’ beschikken. Wie het statuut niet heeft, mag zich verwachten aan extra kosten en extra wachttijd om hun goederen te exporteren. “Fataal voor ondernemers met ‘tijdskritische’ goederen”, waarschuwt UNIZO-topman Karel Van Eetvelt. Vandaag exporteren zo’n 10.000 bedrijven via luchtvracht, slechts 75 hebben vandaag het vereiste statuut. Ter vergelijking, in Nederland beschikken al een 500-tal bedrijven over het statuut. “In veel gevallen gaat het over onwetendheid van ondernemers”, erkent UNIZO. “Maar vooral de lakse houding van de overheid zorgt ervoor dat zo weinig bedrijven de erkenning kregen. Bedrijven die in november vorig jaar hun aanvraag indienden, en de nodige dure investeringen tot zelfs 100.000 euro deden, kregen tot op vandaag nog steeds geen reactie en zien de erkenning aan hen voorbij gaan”, zegt UNIZO.

Ook brieven vanuit UNIZO aan het Directoraat-Generaal, dat bevoegd is voor de erkenning, en aan de bevoegde kabinetten Wathelet, Milquet en Vande Lanotte blijven onbeantwoord. Ten slotte werd ook het antwoord op een parlementaire vraag over het statuut Known Consignor uitgesteld tot 7 mei, een week nadat het nieuwe statuut in voege is. “Onverantwoord”, noemt UNIZO deze gang van zaken. “Bedrijven in deze economisch moeilijke tijden bijna verhinderen om te kunnen exporteren, is non passeran”, besluit UNIZO. De ondernemersorganisatie vraagt om dringend duidelijkheid te geven over het statuut Known Consignor voor de bedrijven die hun aanvraag al lang indienden. Daarnaast roept ze op om bedrijven die nog een aanvraag willen doen, zo snel mogelijk bij te staan.

Uit een onderzoek van UNIZO Internationaal en DHL Express bij 380 internationaal actieve KMO’s blijkt dat bijna 83% van de internationaal actieve ondernemingen op zeer regelmatige basis via luchtvracht verzendt. Slechts 1,2% diende een aanvraag voor het label in. Nochtans omschrijft 70% van de exporterende ondernemingen zijn luchtvracht als ‘tijdskritisch’. Deze bedrijven dreigen met de nieuwe regelgeving nu in de problemen te komen.

Onduidelijkheid over statuut
Het label ‘Known Consignor’ (Bekende Afzender) vervangt het oude, dat enkel erkende agenten konden uitgeven. Het nieuwe statuut wordt uitgegeven door de FOD Mobiliteit Directoraat-Generaal der Luchtvracht. Daarnaast moet de onderneming in de EG-gegevensbank van Bekende Afzenders opgenomen zijn. Er heerste sowieso veel onduidelijkheid over hoe je als ondernemer aan alle vereisten van het label kan voldoen. Zo is een opleiding veiligheid voor het personeel één van de criteria, maar die opleiding bestaat niet in België. Daarnaast moet de onderneming een audit door het Directoraat-Generaal ondergaan om het statuut te verkrijgen. Om aan de vereisten te voldoen, moeten ondernemingen vaak investeringen doen die kunnen oplopen tot 100.000 euro.

Lakse houding overheid
UNIZO Internationaal is al ruim een jaar met het dossier bezig. Enerzijds sensibiliseert ze ondernemers over het nakende statuut via infosessies, nieuwsbrieven en een aparte webpagina. Anderzijds probeerde UNIZO vergeefs de overheid tot actie aan te manen. Zo verstuurde UNIZO eind vorig jaar, na eerdere onvruchtbare gesprekken en brieven, nog een brief naar het Directoraat-Generaal met de vraag extra personeel in te zetten voor de audits en in een opleiding veiligheid in ons land te voorzien. De brief is tot op vandaag onbeantwoord gebleven. Ook brieven naar de bevoegde kabinetten waarbij UNIZO aan de alarmbel trok omdat bedrijven geen antwoord kregen op hun vraag tot een audit, vielen in dovemansoren. Een parlementaire vraag om duidelijkheid te brengen in het dossier, werd eveneens op de lange baan geschoven en verplaatst na de deadline van 29 april.

Nadere info over dit persbericht:
Sanderijn Vanleenhove, UNIZO-woordvoerster, 02/212 25 44