UNIZO, UCM en Comeos bereiken akkoord met Wordline over de panne van 23 december : compensaties ter waarde van 5 miljoen euro

  • Transactiekosten op de 2 komende zaterdagen voor Kerstmis gratis 
  • Ook kleine handelaars toegang tot TINA-systeem 
  • Binnen de 20 minuten overschakeling naar back-up systeem 
  • Akkoord goed voor 5 miljoen euro  

UNIZO, UCM en Comeos zijn met Wordline tot een akkoord gekomen over een compensatieregeling naar aanleiding van de problemen die er op maandag 23 december over heel het land waren met de transacties via Worldline. Met Kerstmis in het vooruitzicht, kwam dit incident heel erg ongelegen. UNIZO, UCM en Comeos drongen bij Worldline aan op overleg en op compensaties. De organisaties zijn tevreden dat Worldline tegemoet komt aan de gevraagde compensatie. Zo moeten handelaars op zaterdag 20 december 2014 en 19 december 2015, telkens de zaterdag voor Kerstmis, geen transactiekosten betalen voor Bancontact-MisterCash. Daarnaast kunnen ook kleine handelaars gebruik maken van het TINA-systeem, een soort-backupsysteem voor betaalterminals. Het eerste jaar zal gratis zijn, daarna kunnen de handelaars kiezen of ze een abonnement nemen. Ook gaat Worldline het engagement aan om bij panne binnen de 20 minuten over te schakelen naar hun reserve-server. “Is er een panne, dan ondervinden handelaars maximum 20 minuten hinder”, aldus de organisaties. Ten slotte zal ook de communicatie tussen de ondernemersorganisaties en Worldline beter afgestemd worden. Alle maatregelen zijn goed voor een totale investering voor Worldline van 5 miljoen euro. Comeos, UNIZO en UCM zijn tevreden over het akkoord. “De handelaars ondervonden door de panne heel wat hinder. De afgesproken maatregelen zijn een passende compensatie”, zeggen de organisaties.  

TINA is een module op de individuele betaalterminal die bij panne de transacties op de betaalterminal zelf opslaat. Is de panne voorbij, dan worden alle transacties automatisch naar Worldline doorgestuurd en behandeld. Tot hiertoe maakten enkel winkelketens hiervan gebruik. Dankzij het akkoord krijgen nu ook kleine handelaars toegang tot het TINA-systeem. Ze kunnen gedurende één jaar het systeem vrijblijvend gratis uitproberen.   5 miljoen euro De zaterdag voor Kerstmis van dit en volgend jaar betalen de handelaars geen transactiekosten, goed voor een waarde van 1,6 miljoen euro. De andere afgesproken maatregelen kosten Worldline om en bij de 3,4 miljoen euro. “Alles samen geeft Worldline een compensatie van 5 miljoen euro. Een som die de geleden schade van de handelaars op een redelijke manier vergoedt”, besluiten de organisaties.