Houston, we have a problem. Al dagen krijgen we signalen uit het ondernemersveld dat afwezigheden van medewerkers handenvol geld kosten. Op zich geen nieuws, ware het niet dat de kosten voor de werkgever nodeloos de hoogte ingaan door incorrect gebruik van doktersbriefjes en een te moeilijke procedure voor quarantaine-attesten!
 
Wat is er aan de hand? Zeer veel werknemers moeten in quarantaine, voor zichzelf of voor een gezinslid, ook al zijn ze niet ziek. Als de werknemer wel besmet maar niet ziek is en omwille van zijn functie niet kan telewerken, is een quarantaine-attest nodig. Daarmee kan een medewerker op tijdelijke werkloosheid geplaatst worden. De kosten zijn dan voor de overheid en niet voor de werkgever. Bij een doktersbriefje draait de werkgever wél op voor 100% van de kosten tijdens de afwezigheid. Uit een flitsbevraging van UNIZO Limburg bij 218 ondernemers blijkt echter dat in veel gevallen een doktersattest wordt verstrekt, terwijl een quarantaine-attest aangewezen is.
 
Viseren we hiermee de dokters? Geenszins, want zij moeten de situatie vaak telefonisch beoordelen. We viseren wel het systeem. Want als een quarantaine-attest moeilijker is om aan te vragen en je verliest er ook nog eens 30% loon mee, dan hoeft het niet te verbazen dat iedereen naar een doktersbriefje grijpt. Het goede nieuws? Naast het feit dat quarantaine na een hoogrisicocontact niet meer verplicht is voor volledig gevaccineerden, lijkt deze pandemie te evolueren naar een endemie. Reden te meer om ervoor te zorgen dat het bluswater niet meer schade veroorzaakt dan de brand zelf.  
 

Bart Lodewyckx, Gedelegeerd bestuurder UNIZO Limburg

reageer

 
PS: Verschillende media versterkten onze oproep om de achterpoortjes bij het quarantaine-attest/dokterbriefje te sluiten. Bekijk hier het artikel op TVL, Made in Limburg en Het Belang van Limburg.