Elcado perfectioneert online aanwezigheid als uitbreiding op fysieke winkel

Van een mobiele telefoon of computer was er nog lang geen sprake, laat staan van het internet toen Elcado in 1933 het levenslicht zag. Maar vandaag heeft het familiebedrijf uit Oudsbergen de digitale wereld wel helemaal omarmd; het resultaat van twaalf jaar werken aan de online aanwezigheid. Begin dit jaar zette zaakvoerder Eef Jansen de puntjes verder op de i dankzij het één-op-éénbegeleidingstraject online verkopen van UNIZO Limburg. “Op korte tijd hebben we zeer concrete optimalisaties kunnen doorvoeren, waar je anders gewoon overkijkt”, vertelt ze.

Op de Weg naar Zwartberg is Elcado gevestigd, dat naast electro, huishoudartikelen en kookgerief ook allerhande decoratiegeschenken verkoopt. In 2005 nam Eef Jansen als derde generatie de zaak van haar ouders over. De ingenieur van opleiding toonde meteen haar drive om te vernieuwen en voortdurend te optimaliseren.
Het resulteerde twaalf jaar geleden in een online webwinkel. Daar werden aanvankelijk alle artikelen opgezet, maar al snel bleek dat zowel logistiek als financieel een moeilijke klus. De webshop evolueerde naar een meer gebalanceerde versie met zo’n 1.500 producten die continu in stock zijn. En om deze nog verder te professionaliseren, klopte Eef bij UNIZO Limburg aan voor het gloednieuwe traject online verkopen.
“Als ondernemer moet je uit je kot durven komen en initiatieven nemen. Ik doe dat wel vaker, al is het maar om up-to-date te blijven”, vertelt Eef. “Soms heb je weinig aan die initiatieven, maar haal je er toch iéts uit. Andere keren haal je er net heel veel uit. Concrete tips en dingen om mee aan de slag te gaan. Het traject online verkopen behoort tot die laatste categorie.”

Het totale digitale plaatje

Het één-op-éénbegeleidingstraject is gericht op handelszaken die hun digitale aanwezigheid willen versterken. Een intakegesprek met één van de ondernemersadviseurs van UNIZO Limburg legt de noden bloot van waaruit een verder plan wordt uitgestippeld.

“Op basis van een vragenlijst polsen we naar de aanwezigheid en het gebruik van een website, webshop, sociale media, e-mailmarketing, …”, legt Dorien Dingenen, ondernemersadviseur bij UNIZO Limburg, uit. “In combinatie met het DNA van de ondernemer maken we dan een match met een expert die concrete begeleiding voorziet. De focus wordt op het totale digitale plaatje gelegd.”

“Naast de website wilde ik ook optimalisaties voor onze online aanwezigheid in het algemeen bekomen en dat werd mooi vertaald in de praktijk. Het gebruik van nieuwe hashtags op sociale media werd bijvoorbeeld aangepakt, maar ook de vindbaarheid via Google AdWords werd aangescherpt. Nog een voorbeeld: op onze website werkten we met afbeeldingen die elkaar na een bepaalde tijd afwisselden. Een slideshow, zeg maar. Blijkbaar is dat voor Google vandaag not done en helpen vaste beelden je hoger op de zoekranking”, aldus Eef.

Op maat sparren

“Andere handelaars willen bijvoorbeeld met social selling aan de slag of willen meer uit hun webshop halen. Ook voor hen biedt dit traject een meerwaarde. We stemmen de inhoud steeds op maat af”, verduidelijkt Dorien. “Deelnemers krijgen gedurende het traject ook toegang tot online informatiesessies. Daar kunnen ze zelfstandig hun kennis rond e-commerce, sociale media, contentmarketing verder bijspijkeren.”

“Als je zoveel jaren bezig bent, staar je je blind op bepaalde zaken en loop je ook opportuniteiten mis. Dit traject geeft je de mogelijkheid om met een expert te sparren: je krijgt feedback over wat al goed zit en wat nog beter kan. Daarbij word je concreet op weg gezet.”

Meer info?

Wil je net als Eef Jansen de toekomst van je zaak een online boost geven? Wij nodigen je graag uit voor een vrijblijvend intakegesprek: stuur een e-mail naar begeleiding@unizo.be of bel naar 011 26 30 96.