Kristien Maris wint 15e UNIZO LIVIA Award

Kristien Maris (44), onderneemster achter het bedrijf Optiek Kristien in Hasselt, heeft de UNIZO LIVIA Award 2019 gewonnen. Dat heeft ondernemersorganisatie UNIZO Limburg bekendgemaakt tijdens de award uitreiking in HANGAR58 in Bokrijk, die UNIZO samen met de provincie Limburg en de stad Genk organiseert. Deze award, een prachtig juweel van Ann Buntinx, bekroont een vrouwelijk zelfstandig ondernemer die andere vrouwelijke ondernemers inspireert. Kristien Maris volgt Sandra Deraeve (Encon) op.

“Het is al voor het 15e jaar op rij dat we de UNIZO LIVIA Award uitreiken. De prijs geldt als stimulans voor het vrouwelijk ondernemerschap in Limburg. Met deze award willen we een vrouwelijke ondernemer bekronen die andere vrouwen kan inspireren en motiveren”, zeggen Ann Draye, voorzitter van UNIZO LIVIA en Bart Lodewyckx, gedelegeerd bestuurder van UNIZO Limburg.

Optiek Kristien, 20 jaar ondernemerschap met visie een onderneming met een missie
Kristien Maris is haar zaak bijna 20 jaar geleden opgestart in Hasselt en tekent al enkele jaren een mooie groei op. “De recente verbouwingen en restyling van onze zaak naar “KRISTIEN Zuiver zicht. Pure sterkt” heeft de omzetgroei nog extra versterkt wat resulteerde in het aanwerven van extra personeelsleden”, aldus Kristien Maris. Volgens UNIZO Limburg slaagt Optiek Kristien erin om een erg mooi parcours af te leggen in een niet voor de handliggende sector. Ondanks de concurrentie van grote spelers en webshops is Kristien Maris erin geslaagd om van haar zaak een succes te maken.
“Vrouwelijke intuïtie gekoppeld aan de juiste strategie resulteert in een professioneel en persoonlijk beleid dat zich automatisch weerspiegelt in onze service, onze cijfers en de klantenbeleving in de winkel.

Maar natuurlijk blijft maatwerk de sleutel tot succes. “Hét aandachtpunt bij Optiek Kristien is empathie. We vertrekken altijd van wat onze klant nodig heeft, om zo de juiste match te vinden tussen de klant en de bril. Met onze visie “Zuiver zicht. Pure sterkte” richten we ons op iedereen die een warme, persoonlijke en professionele aanpak weet te waarderen. Daarnaast hebben we ook een bijzondere passie voor kinderbrillen”, legt Kristien Maris uit.

“Award is kers op de taart”
“Het winnen van de UNIZO LIVIA Award beschouw ik als de kers op de taart van ons ondernemerschap. Het is niet evident om als detailhandelaar dag na dag origineel uit de hoek te komen, maar deze prijs betekent een bevestiging van het feit dat we fier mogen zijn op waar we vandaag staan en dat we goed bezig zijn”, zegt Kristien Maris. “Deze prijs is voor mij geen persoonlijke onderscheiding, maar is er een bekroning voor het werk van heel het team, de vlotte samenwerking met betrouwbare partners en de onvoorwaardelijke steun van mijn omgeving”.

“Vrouwelijk ondernemerschap verdient de juiste ondersteuning”
De provincie Limburg is partner van Unizo in dit project. Gedeputeerde van Economie, Tom Vandeput: “Ondernemerschap doet de economie draaien en zorgt voor jobs en welvaart. Het is positief dat meer en meer vrouwen een sterke positie in het Limburgs bedrijfsleven weten op te nemen,” aldus gedeputeerde voor Economie, Tom Vandeput. “Dat de winnaar actief is in een sector die sterk onder druk staat, maakt deze award bovendien bijzonder. Met de juiste klantenbenadering en met het innemen van een unieke propositie op de markt slaagt Kristien Maris erin om de oprukkende e-commerce en andere uitdagingen van de detailhandel te overwinnen. Een knap staaltje van ondernemerschap en inspirerend voorbeeld voor de sector en voor de Limburgse economie.”

25 straffe dossiers
Kristien Maris haalde het in de UNIZO LIVIA Award na een selectie uit een 25-tal dossiers. Deze kandidaturen werden via diverse kanalen aangebracht of door de vrouwelijke ondernemers zelf ingediend. Uit die 25 dossiers koos een jury een aantal vrouwelijke ondernemers die bezocht werden met een onafhankelijke jury. De 4 geselecteerde dossiers werden beoordeeld op volgende elementen: dagelijkse leiding, creativiteit, bedrijfsactiviteit (traditionele of innovatieve activiteit), tewerkstelling, personeelscompetentie en diversiteitsbeleid, financiële situatie, communicatie, klantgerichtheid, innoverende acties, efficiënt energiegebruik en milieubeleid. Ook het ‘kunnen uitdragen van de voorbeeldfunctie van een sterke zelfstandige ondernemende vrouw’ is een cruciale factor.

Naar de foto-reportage