Opinie - Wake-up call

Een wake-up call. Dat was het toen vorige week woensdag 5 iconische winkels in Vlaanderen een sticker met ‘WIJ STOPPEN’ op hun raam aanbrachten. Enkele uren later werd de boodschap aangepast naar ‘WIJ STOPPEN NOG LANG NIET’. Bedankt voor alle jaren dat jij al winkelhiert

De stunt betekende het startsein voor een langdurige ‘Winkelhier’-campagne die UNIZO lanceert om bewust te kopen bij ondernemers van hier, zowel fysiek als online. Want nu verdwijnt jaarlijks 8 miljard naar het buitenland. 

De inzet van de campagne is echter bewust positief: vóór onze eigen handelaars maar daarom niet tegen de rest, laat staan tegen het internet. Want we mogen niet naïef zijn. We leven in een open economie en daar hebben we, naast de nadelen, ook de vele voordelen van. Toch zou een stevige portie chauvinisme ons geen kwaad doen. Want lokale handel zorgt voor couleur locale, een uniek aanbod, tewerkstelling en een wezenlijke bijdrage aan onze economie en welvaart. 

Zal deze campagne de retail redden? Nee, daarvoor is veel meer nodig. Zo moet de overheid nog meer inzetten op o.a. aantrekkelijke kernen, een slim parkeerbeleid en ruimte om te ondernemen. Maar ook ondernemers zelf moeten blijven investeren in hun aantrekkingskracht en inspelen op de veranderende behoeftes van de consument. Want we kunnen al onze pijlen richten op de zalando’s, bol.com’s en coolblues van deze wereld en doen alsof zij alles hebben veranderd, maar dan gaan we voorbij aan de allergrootste verandering: WIJZELF.

Ps: Volgens eigen UNIZO-berekeningen (op basis van Eurostat-cijfers) kunnen de Belgische gezinnen samen 21.420 extra jobs in de nationale retail creëren door per maand (slechts) 100 euro extra aan te kopen in Belgische in plaats van buitenlandse winkels. Met 2 euro (extra) besteding in Belgische winkels, per gezin, per dag, kunnen in een jaar 13.035 extra jobs worden gecreëerd. Waar wachten we nog op?

Alles over de 'Winkelhier'-campagne vindt je hier