Over Crocs en kantoortijgers

Crocs  –  u weet wel: de rubberen klompen met grote gaten waaruit je laatste restje zelfrespect kan ontsnappen – haalde het afgelopen coronajaar een recordomzet. De reden: het massale thuiswerk. Zelf bezit ik ook een paar: o zo handig maar ook o zo lelijk. Benieuwd naar hoe de Crocs-verkoop zal evolueren nu er een einde komt aan het verplicht thuiswerken. 

Met dit einde komt er ook een einde aan zowat het grootste hr-experiment in jaren. Of toch niet helemaal, want eigenlijk begint een tweede en minstens even boeiende fase in dit experiment: wat gaat er overblijven van het thuiswerken? Gaan we zonder overheidsbemoeienis terug naar het oude normaal of omarmen we het thuiswerken als onderdeel van een nieuwe realiteit (voor jobs waar het kan tenminste)? En hoe ziet die realiteit er precies uit?  

Want na maanden thuiswerk weten we intussen dat ‘trop’ ook écht teveel kan zijn. De overdaad aan digitale meetings en het gemis van informele babbels aan de koffiezet maakten duidelijk dat een gezamenlijke werkplek broodnodig is, net als sociaal contact onmisbaar voor een goede teamspirit. Wie zwaar denkt te besparen op kantoorruimte door iedereen thuis te laten, denkt dus best twee keer na. 

Bovendien staat niet iedereen te springen voor thuiswerk. Wat meer flexibiliteit en minder files voor de ene betekende, was minder structuur en meer thuisstress voor de andere. Corona lijkt de werkvloer te hebben verdeeld tussen rasechte kantoortijgers en gedreven huismussen (met Crocs). De grootste groep is wellicht zij die het beste van beide werelden willen combineren. 

De overgang zal alvast geleidelijk zijn. Vanaf 9 juni mogen bedrijven terugkeermomenten organiseren, vanaf juli is telewerk niet langer verplicht. Op voorwaarde dat de cijfers de juiste richting uit blijven gaan. Die gefaseerde terugkeer zal stevig wat organisatiewerk en uitdagingen met zich meebrengen. Maar ook opportuniteiten. Zeker voor wie in de strijd om talent de juiste troeven wil uitspelen. 

De uitdaging is om de juiste balans te vinden. En medewerkers daar te laten werken waar ze het productiefst zijn, mits goede afspraken en samenwerking met het team. Op die manier is het ‘nieuwe werken’ gegarandeerd een blijver. Of daarmee ook de Crocs een blijver zijn, weten we niet. Ik ken alvast één iemand die hoopt van niet: mijn vrouw.

Bart Lodewyckx
Gedelegeerd bestuurder UNIZO Limburg

reageer