Vooral ondernemers drijvende kracht achter succes SALK

Maar Limburgse mobiliteitsdossiers staan in de file

Het SALK-project, dat Limburg opnieuw op de kaart moet plaatsen na de sluiting van Ford Genk, zit voor een groot deel op schema. Verschillende indicatoren wijzen op een positieve evolutie. “Het zijn daarbij vooral de Limburgse ondernemers die de drijvende kracht zijn achter dit succes”, zegt Bart Lodewyckx, gedelegeerd bestuurder van UNIZO Limburg, naar aanleiding van de bijeenkomst van de SALK-Taskforce. Toch loopt niet alles op wieltjes. “Het SALK-uitvoeringsplan is gebaseerd op het zogenaamde V2O-principe: Versterk, Versnel, Ontwikkel. Maar op vlak van mobiliteit lijkt het eerder op Vertragen en Verslappen en veel Onderzoeken. Het is dan ook de hoogste tijd om op vlak van mobiliteit meer dan één tandje bij te steken, want een aantal dossiers staan letterlijk in de file”, zegt Lodewyckx.

Ondernemersorganisatie UNIZO Limburg is tevreden over de vooruitgang die op een aantal vlakken is gemaakt. De weerspiegeling hiervan zie je in een aantal macro-economische indicatoren zoals de daling van het aantal werkzoekenden en de daling van de werkloosheidsgraad in Limburg. Daarnaast zit een aantal belangrijke projecten voor de verdere economische ontwikkeling van Limburg op schema. Het gaat onder meer om de reconversie van de Ford-terreinen en acties om de maakindustrie te versterken. Bovendien is Limburg de provincie met het hoogste actieve aanbod aan bedrijventerreinen, gekoppeld aan de laagste bezettingsgraad. Deze troef mag zeker sterker uitgespeeld worden bij potentiële investeerders. “Maar de vestigingsmogelijkheden zijn niet overal in de provincie Limburg even groot. Daarom blijven we pleiten voor extra oppervlakte voor KMO’s in bepaalde delen van Limburg”, aldus Lodewyckx.

Ondernemers zijn de drijvende kracht achter positieve resultaten
De socio-economische vooruitgang die we als provincie doormaken, is voornamelijk te danken aan de dagelijkse inzet van de Limburgse KMO’s die voor bijkomende tewerkstelling zorgen. “Via het SALK creëert de Vlaamse overheid gunstige randvoorwaarden, maar het zijn en blijven onze KMO’s die het op het terrein moeten waarmaken”, zegt Lodewyckx.

Mobiliteitsdossier staat in de file
Op vlak van mobiliteit merken we echter geen vooruitgang. “We noteren een toenemende vertraging bij belangrijke mobiliteitsprojecten zoals het investeringsprogramma van de NMBS, het Spartacus-project en de situatie rond de Noord-Zuid verbinding. In dat laatste dossier zal de startbeslissing opnieuw een half jaar vooruit geschoven worden. Intussen gaat al meer dan 40 jaar kostbare tijd verloren en staan, samen met de Noord-Zuid, de andere mobiliteitsdossiers in de file in plaats van een versnelling hoger te schakelen.