Van 50 naar 600m²: een traject met impact

KlinderEen jaar na de opstart van Klinder – tot voor kort nog een kleine winkel van 50m2 met ecologische zeepjes en huishoudmiddelen – maakt Machteld Lambrichts de balans op. Hoe blijft ze de grote spelers voor? Met die vraag stapt ze naar UNIZO Limburg, waar ze het één-op-één begeleidingstraject bedrijfsoptimalisatie volgde. “Het vormde de trigger om met een ecologische supermarkt te starten, 12 keer groter dan voordien”, vertelt Machteld.

Net voor de eerste lockdown, in maart 2020, klopt Machteld bij UNIZO Limburg aan voor een eerste kennismakingsgesprek. Ze wilde haar zaak Klinder evalueren en eventueel heroriënteren. “Ik merkte dat duurzame producten steeds meer aan belang wonnen. Bij diverse spelers. Grote spelers ook. En dus wilde ik de denkoefening maken hoe ik hen voor kon blijven zonder mezelf voorbij te hollen.”

“Ons gesprek begon met de woorden: ‘Ik wil mijn huidige winkel graag onder de loep nemen en misschien de optie van een ecologische supermarkt overwegen’, maar al snel kon ik het woordje ‘misschien’ uit Machteld haar zin schrappen”, gaat Eva Reggers, ondernemersadviseur bij UNIZO Limburg, verder. “Het was meteen duidelijk dat ze een sterk netwerk heeft en bovendien van aanpakken weet. Dat heeft het allemaal in een stroomversnelling doen gaan.”

Van begeleiding naar actie

Na het intakegesprek volgden verschillende individuele begeleidingssessies, voornamelijk rond bedrijfsoptimalisatie. 

“Welke locatie is het meest geschikt en hoe kunnen we het idee finetunen? Hoe ziet het productassortiment eruit? Een eerste stap was dus het opzetten van een sterk onderbouwde businesscase”, zegt Eva. “Maar evengoed: welke investeringen zijn er nodig en welke kosten moeten gedrukt worden? Samen zijn we gaan kijken naar het totaalplaatje. Machteld heeft haar netwerk bij vele aspecten aangesproken en wij hebben dat netwerk nog verder versterkt.” 

“Ook Dorien Dingenen en Patrick Buteneers van UNIZO Limburg hebben me bijgestaan met hun kennis en expertise rond financieel inzicht en subsidies”, voegt Machteld toe. “Dat teamwork maakte deze begeleiding extra persoonlijk en op maat.”

Kritische blik

Voor Klinder werd het begeleidingstraject een enorme verrijking. Het heeft Machteld niet alleen het inzicht, maar ook de motivatie gegeven om van een wild idee naar een succesvol project te groeien.

“Sinds mijn opstart hou ik bij wie mijn klanten zijn, wat mijn omzet is en welke maanden beter scoren dan anderen. Dat maakte het voor mij duidelijk dat ik in december moést starten, omdat het in mijn opstartjaar een topmaand bleek te zijn”, vertelt Machteld. “Het triggerde mij om snel uit de startblokken te schieten. Ik had al een businessplan, maar UNIZO Limburg heeft me dat aanzienlijk helpen uitbreiden. Mede dankzij hun kritische vragen, hun enthousiasme en kennis ter zake heb ik in een recordtempo van mijn droom een realiteit kunnen maken.”

Beloftevolle onderneemster van het jaar?

De supermarkt is een schot in de roos, want Machteld mag zich meteen al rekenen tot de finalistes van de Markant WOMED Award in de categorie ‘Belofte van het jaar’. Een award die straf vrouwelijk en opkomend ondernemerstalent in de kijker zet. Op 10 maart wordt de winnaar bekend gemaakt.

“De kers op de taart en een mooi vooruitzicht”, reageert Machteld enthousiast. “Nog iets om naar uit te kijken is het opvolgingsgesprek dat me nog te wachten staat. Dat laat me toe om me volledig onder te dompelen in deze nieuwe weg die ik ben ingeslagen en daar nadien opnieuw over te reflecteren samen met mijn ondernemersadviseur.”

Wil je net als Machteld Lambrichts je bedrijf onder de loep nemen of praktische handvaten halen uit je cijfers? Wij nodigen je graag uit voor een vrijblijvend intakegesprek: stuur een e-mail naar begeleiding@unizo.be of bel naar 011 26 30 96.

terug naar Bedrijfsoptimalisatie