Marina Boussu van Creakleur volgde begeleiding rond Strategie en groei

"WAAR IK NU STA...DAT WAS ME NOOIT ALLEEN GELUKT"

 

Marina Boussu heeft een missie: kinderen de beste tijd van hun leven bezorgen. Met 21 jaar ervaring in de buitenschoolse kinderopvang weet ze precies hoe ze dat wil aanpakken. In 2010 richt ze Creakleur op: kinderanimatie op maat. Wanneer corona toeslaat, is haar agenda plots leeg. Maar Marina blijft niet bij de pakken zitten en ze gebruikt de vrijgekomen tijd om Creakleur onder de loep te nemen. Het traject rond Strategie & Groei van UNIZO komt daarbij als geroepen.

“Creakleur biedt een waaier van kinderanimatie aan. Denk aan grime, neptattoos en leuke acts met allerlei typetjes. En voor wie wil, maak ik de mooiste ballondieren”, glimlacht Marina. “Ik verhuur en verkoop ook feestmateriaal. Daarnaast geef ik nog workshops grime en heb ik een webshop waar ik hoogwaardige grimebenodigdheden verkoop.”

Marina is een enthousiaste ondernemer. Ze steekt met plezier al haar tijd in Creakleur. In 2019 merkt ze dat ze, ondanks haar harde werk en mooie omzet, niet genoeg winst maakt. “Door mijn drukke agenda besteedde ik daar verder niet veel aandacht aan. Maar dan kwam dat vieze coronabeestje en viel alles stil … niets meer. Dé gelegenheid om alles eens goed te bekijken. Ik heb toen contact opgenomen met UNIZO en daaruit bleek het traject rond Strategie & Groei precies te zijn wat ik zocht.”

Vertrouwen in samenwerking

“Ik vertelde mijn verhaal aan Ignace, mijn coach, en daarna bespraken en analyseerden we mijn bedenkingen. Hij vroeg me om de werking en prijzen op papier te zetten. Ook moest ik een vragenlijst invullen waarop hij zich dan baseerde voor een rapport en verslag. Dat bekeken we grondig”, vertelt ze. “De samenwerking verliep heel vlot en ik vertrouwde hem vanaf de eerste dag. Het was ook ongelooflijk hoe snel hij thuis was in de wondere wereld van Creakleur. Hij gaf me tips waarmee ik echt aan de slag kon.”

Prijzenoorlog

“Ik kan dingen moeilijk loslaten. Ik was altijd voor dag en dauw in de weer met Creakleur, alleen. Niemand was op de hoogte van de geplande animaties. Bovendien werkte ik vaak in onderaanneming waardoor mijn prijzen te laag waren. Vergeet ook de concurrentie niet. Vooral in de verhuur van springkastelen woedt er een prijzenoorlog. En aan marketing kwam ik al helemaal niet toe. Ik ben daar ook niet goed in”, geeft Marina toe. “Qua groei en strategie had ik dus echt wel hulp nodig. Dankzij Ignace ben ik dan ook een andere weg ingeslagen.”

Durven investeren

Als eerste daad nam ze iemand in dienst. Hij is nu op de hoogte van de activiteiten en is sterk in verkoop en marketing. “Dat was een goede beslissing en de samenwerking verloopt prima”, lacht Marina opgelucht. “Door onze nieuwe marketing- en verkoopstrategie werk ik nu minder in onderaanneming en probeer ik klanten rechtstreeks te bereiken. Ik verkocht de springkastelen en ben op zoek gegaan naar exclusieve dingen. Ik vertrouwde Ignace volledig en daarom heb ik serieuze investeringen gedaan. Die werpen nu al hun vruchten af. Alles wat hij adviseerde, deed ik ondertussen. Ik ben fier op wat ik nu al heb bereikt.”

Nooit gelukt zonder UNIZO

“Ik nam me voor om elk jaar een traject te volgen. Maar ik kon niet wachten: dankzij Ignace heb ik intussen ook meer financieel inzicht in Creakleur gekregen.”

“We zijn nu twee maanden verder en als je ziet waar ik nu sta … dat was me nooit gelukt zonder de hulp van UNIZO”, weet Marina. “Zeg maar tegen Ignace: dikke merci voor alles.”

Coach Ignace ontdekte meer mogelijkheden

“Toen Marina bij mij aanklopte, had ze geen werk meer. Ze zit in de evenementensector en ik moet je niet vertellen hoe erg het daarmee is gesteld. Gelukkig staat ze open voor vernieuwing. Een van de pistes die we verkenden, was meer inzetten op verkoop en verhuur van materiaal voor (kinder)feestjes, gericht op verschillende thema’s. Ook de webshop mocht meer aandacht krijgen en dat brengt nu al op.”

Ignace merkt op dat ouders meestal aanwezig zijn tijdens kinderfeestjes. En ook zij mogen verwend worden met een hapje en een drankje. “Marina biedt nu een pakket aan waarbij ze ook zorgt voor een traiteur. Ouders hebben dan één aanspreekpunt voor het hele feest en dat vinden ze natuurlijk gemakkelijk.”  

“Marina’s dochter heeft een eigen zaal waar ze danslessen geeft. Die wordt niet altijd gebruikt. Dus het leek mij een goed idee om ze te verhuren voor kinderfeestjes. Want niet iedereen heeft thuis plek om zoveel mensen te ontvangen. Bovendien wordt de zaal zo optimaal benut, een win-winsituatie dus.”

Als laatste onderdeel bespraken we ook haar prijszetting. Ik merk dat ondernemers vaak schroom hebben om de juiste prijs te vragen. Maar zo zet je vooral jezelf voor blok. Hoe hard je ook werkt: als je te weinig vraagt, kom je er niet.”

Strategie & Groei

“Ik spits me sterk toe op de problematiek van de ondernemer. En dat is voor iedereen anders. Dat maakt elk traject uniek. Het gaat vaak over bewustwording: er zit meer potentieel in de onderneming, en in de persoon zelf, dan men denkt. Het ambitieniveau mag, nee móét, hoger. Mensen beperken zichzelf, niet de omgeving of de markt. Vaak is dat uit onzekerheid: ik kan dat niet. En dat is bijna altijd onterecht.”

“Als ondernemers bij UNIZO aankloppen, hebben ze vaak kopzorgen over allerlei zaken”, aldus coach Ignace. “Maar tijdens een traject zie je ze openbloeien en opnieuw enthousiast worden. Dat is een mooi aspect van mijn job als coach.”

Wil je graag groeien, maar zit je op een dood spoor?

De UNIZO-coach neemt je onder z’n vleugels en zet je weer op het juiste pad.

Check snel of het traject rond Strategie & Groei is wat je zoekt.

Meer info