Met de 'A' van Acteur. Michaël Pas “Onzekerheid is een zeker deel van mijn leven”

Freelancers bestaan in allerlei soorten en gedaanten. Uit cijfers van UNIZO blijkt dat steeds meer mensen kiezen om als freelancer aan de slag te gaan. Bij de jongste telling waren het er 175.806 in Vlaanderen en Brussel, 5% meer dan één jaar eerder. Voor Vlaanderen gaat het om een stijging van 19% op drie jaar tijd. 

In de nieuwe rubriek 'Het Freelanceralfabet' in ZO Magazine leren we ze kennen in al hun bonte verscheidenheid. Van A tot Z. In de ZO van januari: De 'A' van Acteur met Michaël Pas. Bekend van zijn vele tv-rollen. Zijn meest recente: als begrafenisondernemer De Vos in Leef en als Erwin Jacobs in Black-Out.

Tekst Paulien Coenaerts - Foto Joris Herregods

"Mijn hoofdbezigheid is acteren voor theater, film en televisie. Dat doe ik voor allerlei opdrachtgevers, en ze komen zowel uit de gesubsidieerde als uit de vrije sector. Opdrachten vinden is voor acteurs een moeilijke zaak; eigenlijk komt de vraag naar je toe. Zelfs voor audities moet je eerst ‘gevraagd’ worden. Die afhankelijkheid is een van de minder aangename aspecten van ons vak. De rol van morgen krijg je, door de rol van vandaag goed te spelen. Je moet gezien worden en zichtbaar blijven.  Naast het acteerwerk zijn er ook stemmetjes voor reclame of nasynchronisaties, en geef ik presentaties of workshops." 

"Weken van dubbel werk wisselen af met weken van nauwelijks of geen werk. Als freelancer kan je agenda er soms angstwekkend leeg uit zien. Andere keren komt er plots te veel werk tegelijk. Dan is ‘nee’ zeggen erg moeilijk. Je wil je opdrachtgevers niet teleurstellen. Je moet ook met afwijzing kunnen omgaan; het telefoontje na een niet-gelukte auditie blijft altijd een beetje pijn doen. Die ‘onzekerheid’ is inmiddels een zeker deel van mijn leven geworden. Ik leef al dertig jaar met die onzekerheid, en het is tot nu toe altijd in orde gekomen. Maar dat is geen garantie voor de toekomst, dat weet ik."

"Structuur in de werkdag van een acteur is er nauwelijks. Een theatertournee is als een late shift; je vertrekt om drie uur in de namiddag en om één uur ‘s nachts ben je weer thuis. Een repetitiedag in het theater loopt meestal van 10 tot 17u. Maar je moet thuis je teksten studeren. Als je filmopnames hebt, vertrek je vaak al voor zes uur ‘s ochtends en ben je ongeveer twaalf uur later weer thuis. Dat komt vaak neer op een tiental uren. En als je in de eerste scènes zit, moet je daar nog een uur make-up en kleding bijtellen. Ook hier geldt: teksten leren doe je thuis. Je moet al eens van hot naar her crossen, als je twee opdrachten hebt. Gelukkig heb je niet veel nodig om te acteren. Mijn meest onmisbare werkinstrument is mijn geheugen. Dat is onvervangbaar. Daarnaast is mijn leesbril helaas ultra-onmisbaar geworden."   

"Die afwisseling in mijn beroep maakt het juist plezant. Soms ...

Benieuwd naar het vervolg? Lees het in ZO Magazine van januari.

ZO Magazine is het ledenblad van UNIZO, exclusief voor UNIZO-leden. 

Ik wil lid worden!