27ste editie Dag van de Klant groot succes

Zo’n 100.000 deelnemende handelaars in Vlaanderen en Brussel

DSC00736De 27e editie van de Dag van de Klant, afgelopen zaterdag, was een groot succes. Alles samen namen zo’n 100.000 handelaars deel, goed voor ruim anderhalf miljoen attenties zoals bijvoorbeeld de 'neuzekes', rozen of koekjes. Met het Dag van de Klant-thema ‘Lekker dichtbij’ wil UNIZO het lokale ondernemerschap letterlijk in de kijker zetten.

“Vraag 10 willekeurige voorbijgangers wat ze in hun gemeente belangrijk vinden. Bij de meerderheid is dat de nabijheid van winkels. Lokale handelaars in de handelskern zijn echt het hart van onze steden en gemeenten, we moeten die koesteren”, aldus UNIZO-topman Karel Van Eetvelt. In die zin beschouwt de ondernemersorganisatie een goed lokaal economisch beleid cruciaal.  Maar natuurlijk staat ook en misschien nog meer nog de klant centraal, want “wat zijn handelaars zonder klanten?”.

DSC00734Handelaars verwennen de klanten niet alleen met geschenkjes bij deelnemende winkels, maar ook met tal van activiteiten zoals modeshows en circusvoorstellingen.  Dagsteden zijn dit jaar Torhout, Tienen, Genk, Geel en Beveren.
 
Naar aanleiding van de Dag van de Klant peilde UNIZO bij lokale handelaars naar wat hen onderscheidt van “andere” ondernemers. Service op maat van en de goede reputatie bij de klant blijken de grootste troeven. Een kwart meent dat net het unieke aanbod van producten en diensten in combinatie met de focus op de lokale markt een meerwaarde vormt. Verder uit de enquête blijkt dat de helft van de handelaars kansen ziet in een digitale revolutie. 7 op 10 ziet het als een opportuniteit dat klanten meer aandacht hebben voor duurzaamheid. Een kwart geeft aan een uitbreiding van de activiteiten te plannen in 2015, ruim 1 op 5 zegt volgend jaar belangrijke investeringen te willen doen.

Bekijk hier de foto's van de Dag van de Klant!