5 praktische weetjes over laadpalen

Je overweegt om een of meerdere laadpalen te installeren. Wat moet je weten voor je eraan begint? 

1. Wat kost een laadpaal? 

De prijs van een laadpaal hangt af van tal van factoren. Het merk, of je al of niet een slimme laadpaal wil (die je met de smartphone kan aansturen), hoe snel je wil laden… Een ‘gewoon’ model start vanaf minstens 650 euro, een ‘slim’ model vanaf minstens 900 euro. Er zijn tal van leveranciers op de markt, zoals bijvoorbeeld Total Gas&Power (opgelet: het aanbod is tijdelijk beperkt. Je kan opnieuw bestellen vanaf februari 2020). Laat je zeker goed adviseren over het type laadpaal dat het beste bij jouw noden aansluit. Dan heb je natuurlijk ook nog de kosten voor het onderhoud, service en de energie.

2. Krijg ik subsidies om een laadpaal te plaatsen?

Bedrijven kunnen de aankoop en de installatie van een thuislaadpaal voor 120% aftrekken. Vanaf 2020 wordt dit 100%. De elektriciteit die de laadpaal verbruikt om je elektrische auto op te laden, kan je voor 75% aftrekken. 

3. Welke laadpaal neem ik?

Er zijn palen voor standaard, versneld en supersnel laden. Om een idee te geven, met een supersnelle laadpaal ben je op een half uur klaar met opladen. Met een standaardpaal duurt het een aantal uren. Goed nieuws, tegenwoordig maakt het niet meer uit met welke wagen je rijdt. De laadpaalstekkers zijn uniform. Denk goed na over welke laadpaal je kiest en hoeveel je er wil plaatsen. Zet niet zomaar 40 laadpalen, want afhankelijk van het aantal laadpalen zal er bijvoorbeeld meer vermogen nodig zijn op het net. Gebruik slimme laadpalen waarbij het beschikbare elektrische vermogen op een slimme manier over de laadpalen heen kan verdeeld worden (zgn. load balancing). Zo vermijd je eventuele aanpassingen of verzwaringen van de elektrische netaansluiting. Gebruik enkel jij de laadpaal of ook je werknemers, klanten of bezoekers? Blijft de wagen de hele dag staan of moet die snel kunnen laden om te vertrekken?

4. Wat als het fout loopt?

Zoals bij elk ‘toestel’ kan ook bij een laadpaal al eens iets mis gaan. Een stekker die vast zit, een laadpaal die niet werkt… Daarom is het aan te raden om een contract af te sluiten met een zogenaamde Charge Point Operator (CPO). Noem de CPO gerust de helpdesk van de laadpaal. Je kan er 24/24u terecht. De CPO kan de paal vanop afstand bedienen, of stuurt een technische ploeg ter plaatse.  Idealiter is de CPO en de leverancier ook een en hetzelfde bedrijf.

5. Hoe laad ik op?

Met een laadkaart of laadsleutel ontgrendel je de laadpaal en kan je beginnen laden. Het bedrijf achter de laadkaart, de Mobility Service Provider (MSP), zorgt voor de facturatie. Denk goed na over met welk systeem je wil werken. Best neem je een type laadkaart waarmee je overal terecht kan: bij publieke laadpalen, in het buitenland… Je kan ook één of meerdere laadpassen of zelfs je kredietkaart koppelen aan een mobiliteitapps om jezelf het leven nog makkelijker te maken. Ondertussen vind je hiervoor verschillende apps op de markt. Er zijn ook apps die aangeven waar er beschikbare laadpalen zijn of hoe lang het nog duurt voor de laadpaal beschikbaar is. 

Je kan ook terecht bij:

Je netbeheerder Fluvius: voor algemeen advies over elektrisch rijden en laadpalen, als inspirator voor duurzame mobiliteit. 

Bij je laadpaalleverancier, bij voorbeeld UNIZO-partner Total Gas&Power (het aanbod is tijdelijk beperkt. Laadpalen zijn opnieuw beschikbaar vanaf februari 2020).

Bij de Vlaamse Overheid via  www.milieuvriendelijkevoertuigen.be