6 bevindingen voor succes in de VS

Na de succesvolle begeleidingstrajecten “HongKong/Singapore” en “China” trokken Flanders Investment & Trade en UNIZO Internationaal samen met 25 ambitieuze KMO’s van 16 tot 22 november naar de Verenigde Staten (New York/Chicago). Volgens Gijs Kooken, attaché UNIZO Internationaal, is het nog te vroeg om nu al een balans op te maken van dit traject, maar lees hier 6 belangrijke lessen die hij trok uit het traject om succesvol te zijn in de VS.

  1. Een goede voorbereiding is een cliché maar het zou fout zijn om dit toch niet als eerste les te benoemen. Gebruik hierbij de ondersteuning van FIT maar zorg ook dat u niet alleen van hen afhankelijk bent. Niemand kent uw product of dienst beter dan uzelf.
  2. Een sterke “pitch” is voor de VS een cruciaal onderdeel van een goede voorbereiding. De concurrentie is er groot dus meer dan voor elke andere markt geldt dat je op de Amerikaanse markt in de positieve zin moet opvallen. Zorg dat je op een duidelijke en ook originele manier uw product of dienst voorstelt.
  3. Besef steeds dat de VS als markt geen evidentie is. Je beschouwt in Europa Zweden en Spanje ook niet als 1 markt. Juridisch, cultureel, klimatologisch,… zijn ook de staten in de VS vaak zeer verschillend.
  4. De grootte van de Amerikaanse markt zorgt ervoor dat even het vliegtuig nemen om naar een vergadering te gaan de normaalste zaak van de wereld is. Zo waren er deelnemers die tijdens de missie afspraken hadden in Boston, Cleveland,…
  5. Zonder goesting en ambitie is internationaal ondernemen geen optie. Deze delegatie bewees dat ook weer. Eén van de deelnemers, neoScores, kwam in New York aan uit Shanghai en vloog van Chicago door naar Zuid-Korea en behaalde daar een schitterende tweede plaats als “most promising start-up” in The Start-Up Nations Summit. Geen tijd voor jetlag is het motto van elke internationaal actieve ondernemer.
  6. Deelnemen aan een missie is niet moeilijk. Maar uiteindelijk gaat het om het behalen van resultaten. Een professionele opvolging is daarbij essentieel, zowel tijdens de eerste dagen als tijdens de weken en maanden na de missie.

Wilt u graag ook nieuwe markten verkennen én liefst nog met een ruggensteuntje? UNIZO Internationaal en Flanders Investment and Trade slaan de handen in elkaar om exporteurs te begeleiden naar nieuwe markten. Na HongKong, Singapore, China … wacht nu Japan op een delegatie ambitieuze KMO’s. In het najaar van 2015 staat UK op de planning.