Is big data iets voor een klein bedrijf?

Zowel in het bedrijfsleven als in de IT-sector doet al enkele jaren de term big data de ronde. Het gaat om grote hoeveelheden digitale data die u interessante inzichten kunnen opleveren. Maar is dit ook iets voor kleine ondernemingen?

Een gemiddeld huishouden creëert jaarlijks genoeg data om ongeveer 140 iPhones (van 32 GB) te vullen. In 2020 stijgt dit naar 318 iPhones. Dat blijkt uit cijfers van het onderzoeksbureau IDC.
Maar het zijn niet enkel u en ik die via smartphones, tablets en sociale media die digitale databerg doen groeien. Ook bedrijven doen dat, door hun digitalisering verder door te drijven (zoals e-facturatie), en er is de opmars van het internet of things, waarbij allerlei toestellen of machines (zoals camera’s) met het internet zijn verbonden.

Big data tijdperk

De laatste tien jaar zijn we massaal digitaal én online gegaan. Het hanteren van al die digitale gegevens heeft het tijdperk van big data ingeluid. Dat hanteren slaat op het versturen en ontvangen van de data, ze opslaan, raadplegen, verwerken, analyseren en (grafisch) weergeven.

Drie aspecten staan er voorop bij big data, de de drie V’s van volume, velocity en variety - hoeveelheid, snelheid en diversiteit. Hoe groter het volume aan data, hoe gerichter kan men voorspellingen doen en trends bepalen. Ook de snelheid waarmee data gegenereerd worden, is van tel. Als een klant op een webshop bijvoorbeeld iets bestelt, is het handig meteen zijn vorige aankopen óf een aanbieding te presenteren.

Bij big data gaat het daarnaast ook de diversiteit (variety) van allerlei datatypen die gecombineerd kunnen worden. Op Facebook vinden we bijvoorbeeld data als foto’s, berichten, likes, favorieten, locaties, profielinformatie, vrienden en alle clicks die u op de site doet.  Gecombineerd met andere sites waar u met de Facebookaccount inlogt, levert dit een bonte verzameling data op die op zich weinig voorstelt, maar na ontginning en combinatie een erg interessant profiel kan zijn voor adverteerders.

En wat met de kmo?

Allemaal goed en wel, maar een kmo is geen Facebook. “Volgens IDC spreken we pas over een big data project, als er 100 terabyte of meer aan gegevens bij worden verwerkt. Dat lijkt voor velen nog niet meteen het geval”, weet Mark van Rijmenam, stichter van het Nederlandse BigDataStartups.com.

Maar naast volume liggen die twee andere kenmerken - snelheid en variëteit  - wél binnen het bereik van kleinere ondernemingen. Denk aan de verschillende soorten gegevens die je kan gebruiken om inzicht te ontwikkelen. "Een restaurant kan zijn eigen omzetcijfers koppelen aan externe gegevens, bijvoorbeeld van de weerkundige dienst, om inzicht te krijgen in de invloed van het weer op het aantal eetgasten”, illustreert Van Rijmenam. “Nuttige gegevens kunnen vandaag overal gevonden worden, het is gewoon een kwestie van ze te ontdekken en op de juiste manier te gebruiken."

 

Meer weten over big data? U leest er alles over in ZO Magazine!