BOSS Paints investeert in fietsen en elektrische wagens

Sommige bedrijven maakten al de ommezwaai naar duurzame mobiliteit. Mobiliteitscoach Els Heyssens legt uit hoe het bij BOSS paints in zijn werk gaat.

“In  2015  startten  we  met een heel nieuw fietsbeleid. We organiseerden  toen  een  groepsaankoop  van  stadsfietsen,   elektrische   fietsen,   plooifietsen  en   bakfietsen.   Zeker   elektrische   fietsen  zijn  niet  altijd  goedkoop.  Daarvoor  kon  je via  het  bedrijf  een  renteloze  lening  aangaan  tot  2000  euro,  gespreid  over  3  jaar. Die groepsaankoop was een groot succes. Zo’n 30 medewerkers ruilden de auto voor een  fiets.  Vorig  jaar  was  er  opnieuw  een groepsaankoop.”

Meer Wielekes

“Er is een automatisch registratiesysteem voor het woon-werkverkeer met de fiets. Elke dag dat je fietst,  per schijf van 20 kilometer, ontvang je bovenop de fietsvergoeding een Wieleke.  Als het regent, krijg je er eentje extra. Wielekes zijn onze eigen uitgevonden  muntjes.  Werknemers spenderen die in de Wielekesshop voor bijvoorbeeld middagmalen of bonnen voor sportwinkels. Of  geven die uit aan fietsonderhoud of betalen er hun fiets mee af.”

 

"Van de 20 mensen recent gestarten, komt de helft met de fiets"

Nu  is BOSS  niet  bepaald  een  minibedrijfje. Er  werken  ruim  250  mensen.  Maar  de  firma  toont  wel  een  richting  die  anderen  tot navolging   kan   inspireren.   “Steeds   meer  medewerkers nemen bij ons de fiets. Ik zeg niet  dat  ze  speciaal  bij  BOSS  solliciteren voor ons fietsbeleid, maar van de 20 mensen die vorig jaar begonnen, komt de helft met de fiets.”

“Natuurlijk hebben we nog bedrijfswagens. We geven incentives om te kiezen voor een elektrische  wagen  of  een  wagen  op  cng.  Wie  een  elektrische  wagen  neemt,  krijgt bijvoorbeeld  een  laadpaal  bij  hem  thuis en een premie voor een leasefiets. Toen we  merkten  dat  sommigen  toch  voor  een dieselwagen  gingen  omdat  ze  vreesden  niet  meer  naar  Zuid-Frankrijk  te  kunnen rijden, lanceerden we de zogenaamde vakantiewagen:   een   klassieke   dieselwagen  gedurende  de  periode  van  je  verre  autoreis. Enkel wie jaarlijks heel veel kilometers afhaspelt, kiest nog voor de klassieke dieselwagen.” “Alles  samen  is  dat  een  grote  investering: zo’n 70.000 euro vorig jaar. Maar we willen een voortrekker zijn.”

Deze getuigenis leert dat ondernemers al creatief omgaan met het mobiliteitsprobleem. Maar heel wat ondernemers hebben nu geen alternatief en worden dagelijks met fileproblemen geconfronteerd met aanzienlijke economische schade als gevolg.

UNIZO werkte daarom een reeks concrete beleidsvoorstellen uit voor een betere mobiliteit.