Caroline Vercauteren wint WOMED Award 2021 van Markant vzw en UNIZO, en is "Vrouwelijke ondernemer van het Jaar"

Caroline Vercauteren van BonMush uit Ieper mag zich voortaan 'Vrouwelijke ondernemer van het Jaar' noemen. Met de oesterzwam als duurzame basis en een betere wereld als doel vormde ze het charcuteriebedrijf van haar schoonouders om tot een future-proof vegetarisch/veganistisch pareltje. De WOMED Award-verkiezing sluit dit jaar harmonieus aan op de eerste Dag van de Vrouwelijke Ondernemer, gisteren, eveneens een gezamenlijk initiatief van UNIZO en Markant vzw.

Klikfabrik.be/Gill VloeberghsWoensdagavond, 9 maart, sleepte Caroline Vercauteren de 'WOMED Award' (Women in Enterprise and Development) in de wacht, een jaarlijks initiatief van Markant vzw en UNIZO met de steun van het Vlaams Agentschap Innoveren en Ondernemen (VLAIO). Daarbij haalde ze het van twee andere straffe genomineerden voor de titel: Katrien Vermeire van audiovisueel productiebedrijf John & Jane en Marie Callens van Floorify NV.

In de categorie 'Belofte van het Jaar', voor jonge vrouwelijke ondernemers, ging de nationale bekroning naar de Oost-Vlaamse Sarah Parent. Met haar start-up Go Forest wil ze bedrijven op een laagdrempelige manier helpen om duurzaamheid vanzelfsprekend te maken. Dat doet ze door bomen te planten, vooral in ontwikkelingslanden. Zij won het van de andere provinciale genomineerden: Ingrid Renders & Anne Cornut (Maison Slash, Vlaams-Brabant), Judith Dillen (One On One BV, Antwerpen), Karen Ooms & Louise Noelmans (La&Bel, West-Vlaanderen) en Marion Sterckx (iAssist, Limburg).

Om de twee jaar ontvangt ook een vrouwelijke onderneemster uit een land waar Trias actief is de WOMED Award Zuid. Op die manier moedigen Markant vzw en Trias ngo onderneemsters aan om in zichzelf te geloven en geven ze een boost aan hun onderneming. Doreen Jean Nsasiirwe van Westlink Delicacy uit Oeganda wordt voor haar inspanningen beloond met de WOMED Award Zuid. Doreen koopt met haar bedrijf honing van lokale imkers en imkercoöperaties uit Kisoro. Ze betaalt een goede prijs voor hun honing en zorgt daarnaast ook voor werkgelegenheid voor heel wat anderen in de waardeketen, zoals in de productie en de verkoop.
 
WOMED Award winnares: Caroline Vercauteren, BonMush
Caroline VercauterenCaroline Vercauteren (33) gaf na vijf jaar als zelfstandig apotheker te hebben gewerkt haar carrière een heel andere wending. Ze transformeerder de traditionele charcuteriefabriek van haar schoonouders naar een vega(n) producerend en future-proof bedrijf. Haar missie: meer mensen laten genieten van heerlijk vegetarisch eten.  

Caroline Vercauteren: ”Met de oesterzwam als basis ontwikkelen en produceren we diverse vegetarische en veganistische salades maar ook vis- en vleesalternatieven.  De wereld evolueert en mensen worden zich er steeds meer van bewust dat het dagelijks eten van vlees de klimaatverandering beïnvloedt. Wie kan er nu beter goede vleesvervangers bedenken dan een slagersfamilie die alle kennis in huis heeft om lekkere worsten, spreads en rillettes te maken?”

Omdat de meeste vleesvervangers worden gemaakt van soja, tofu, seitan, die allemaal van over de hele wereld moeten worden ingevlogen, besloot Caroline om producten te maken op basis van lokaal geteelde oesterzwammen. “BonMush” was geboren, met een aanbod voor de vegetariër, veganist en flexitariër.  De producten zijn te verkrijgen bij diverse supermarkten en zijn nu al een vaste waarde in heel wat frigo’s. Met een duurzame grondstof die zo goed als onuitputtelijk is én met interesse van Nederland, Denemarken en Duitsland, ligt de markt aan haar voeten.

Bekijk hier de video waarin Caroline Vercauteren zichzelf en haar bedrijf voorstelt.
Meer details over het bedrijf vindt u op: BonMush - FINEST VEGGIE | 100% Belgisch
 
Belofte van het Jaar: Sarah Parent, Go Forest
Belofte 2022Sarah Parent (31) is bezielster van de startup Go Forest. Na een samenwerking met topondernemer Philip Cracco ontstond haar idee om een onderneming op te richten om samen met bedrijven bomen te planten en er een win-win verhaal rond te creëren. Na het uitwerken van het businessplan en een slimme communicatiebranding, schoot Go Forest in september 2020 uit de startblokken. Vandaag zijn er al meer dan 100 members, dat zijn bedrijven die op frequente basis bomen met impact planten en er een HR-, sales & marketing of MVO-doelstelling aan koppelen.

Het is de ambitie van het bedrijf om de meest transparante partij op de markt te zijn. Daarom werd een blockchain-applicatie ontwikkeld waarbij bedrijven elke boom die geplant is online kunnen volgen én ze die ook kunnen schenken aan klanten en medewerkers.

Sarah Parent: “Wij planten in verschillende regio’s in de wereld van het Amazonewoud in Peru tot Congo en Armenië, en ook in België. De focus ligt op plaatsen waar bomen snel groeien en vlug veel CO2 capteren, maar ook daar waar bomen een sociale impact hebben en dus jobs creëren of voeding bieden aan de bevolking.”

Bekijk hier de video waarin Sarah Parent zichzelf en haar bedrijf voorstelt.
Meer details over het bedrijf vindt u op: Go Forest - Planting trees with impact - Go Forest
 

WOMED Award Zuid winnares: Doreen Jean Nsasiirwe, Westlink Delicacy  
Doreen Nsasiirwe is al sinds 2009 actief in de bijensector met haar bedrijf Westlink Delicacy Api Group Limited. Hiermee brengt ze o.a. honingproducten uit de Oegandese regio Kisoro op de markt. Door honing op te kopen van lokale imkers en imkercoöperaties en hen hiervoor een goede prijs te betalen, heeft ze al heel wat goeds gedaan voor de afgelegen streek. Daarnaast creëert ze ook werkgelegenheid voor heel wat andere Oegandezen in de waardeketen van honing, zoals in de productie en de verkoop.

DoreenDoreen Nsasiirwe: “Ik vind het geweldig dat ik via Trias vzw kon deelnemen aan deze wedstrijd. Het is een mooie erkenning van al mijn harde werk van de voorbije jaren. En het brengt me hopelijk dichter bij mijn droom om een bedrijf van wereldklasse te leiden dat tegelijk lokale gemeenschappen in beweging brengt.”

Meer info: www.trias.ngo/nl/womed-award-zuid

Info: www.womedaward.be

Samen voor sterk, ambitieus ondernemen. Meer starters, meer blijvers en meer groeiers: daar gaan we voor! Agentschap Innoveren & Ondernemen en haar partners willen u daarbij ondersteunen.  Ontdek alle initiatieven op www.sterkondernemen.be. #sterkondernemen.

Over Markant vzw: Deze organisatie van actieve en ondernemende vrouwen biedt inspirerende activiteiten aan via een professioneel (Artemis) en een socio-cultureel (Markant) netwerk. Artemis  is er voor onderneemsters, kader-of directieleden en vrije beroepers. Markant geeft vrouwen een andere dimensie aan hun vrije tijd onder de noemer ‘ontdek, beleef en geniet’. www.markantvzw.be  www.artemis.be

logobalk