Davy Jonckers wil met Yontec niet per se de grootste zijn, maar wel de fijnste!

Elke week pikken wij een stukje uit een van de vele ondernemersverhalen die in 'Vele (om)wegen naar groei' gebundeld zijn. Omdat het inspirerende verhalen zijn, waar iedere ondernemer wel iets van opsteekt. Deze week is het de beurt aan Yontec.

Davy Jonckers vormt samen met businesspartner Peter Manet het hart en de ziel van Yontec nv. Klanten kunnen op Yontec rekenen voor het ‘ontzorgen’ van hun technische dienst. Het bedrijf levert ervaring, knowhow en capaciteit voor alle onderhoudsprojecten op korte en lange termijn en wil uitgroeien tot dé top of mind-speler in hun marktsegment. ‘Happy people, happy customers’ is hun motto. 

"Ik wil heel graag de fijnste werkgever van Vlaanderen worden. Uiteraard ook een grote werkgever, omdat ik niet wil blijven stilstaan. Maar als mensen later zeggen: ‘Ik heb heel mijn leven bij Davy gewerkt, en dat was super’, dan ben ik content."

"Yontec is één grote familie. We zorgen voor elkaar. Dat wil zeggen dat we onze mensen alles geven om hun job in de beste omstandigheden te kunnen doen. Ze rijden allemaal met een heel mooie Yontec-bestelwagen, hebben veilig en goed materiaal en krijgen aangepaste opleidingen. Maar we creëren dat familiale gevoel ook op andere manieren. Om de acht weken organiseren we een personeelsfeest. We gaan allemaal samen naar het basketbal, naar Limburg United. En er is ons jaarlijkse petanquetoernooi. Op die momenten leert iedereen elkaar kennen en beseffen ze goed dat ze voor Yontec werken. Het zijn uiteindelijk de mensen die de cijfers van mijn bedrijf doen groeien. Zonder mijn mensen ben ik niks." 

Stilstaan is doodgaan

"Groeien is altijd een trigger geweest. En hoe groter en sterker het bedrijf wordt, hoe groter de drang en de goesting worden om te blijven groeien. Ik kom uit een nest van zelfstandigen. Moeder was kapster, vader had een slagerij. Ze hebben me nooit gepusht om de slagerij over te nemen.

Daar ben ik hen nog altijd dankbaar voor. Ik ken een jonge kerel met ongelofelijke ideeën en talenten. Maar hij voelt zich verplicht het bedrijf van zijn pa over te nemen. Hij is enige zoon en wil zijn vader niet kwetsen. Dat vind ik verschrikkelijk. Als ik die jongen maar kon overtuigen om zijn eigen dromen te volgen…  

Mijn pa heeft zijn leven lang hard gewerkt en goed zijn boterham verdiend, chapeau. Maar ik zou nóóit dertig jaar een slagerij kunnen hebben, dan zou ik eerder de volgende Renmans willen zijn (lacht). Voor mij is stilstaan doodgaan. Ik heb uitdagingen nodig. Een volgende vlag planten, de weg ernaartoe uitstippelen, dat vind ik fantastisch. 

Toch toets ik mijn ambitie af aan de realiteit. Mijn behoefte aan uitdagingen mag het bedrijf niet in gevaar brengen. Het moet allemaal verantwoord en gezond blijven. Vandaag zijn er 160 gezinnen die moeten eten en leven van Yontec. Da’s een grote verantwoordelijkheid. En tegelijk een stimulans om te blijven gaan, want je wilt dat die mensen het goed hebben. 

Ik ben een ondernemer pur sang, ik zie in alles een opportuniteit. Mijn businesspartner Peter is ondernemend, da’s toch een verschil. Hij is degene die me regelmatig de teugels laat voelen, die me aanmaant te blijven focussen op waar we goed in zijn. Als het enkel aan mij lag, had ik intussen al een kaasfabriek geopend en een bowling overgenomen (lacht). Als ik bedrijven zie met potentieel maar die niet goed gemanaged worden, dan kriebelt het om mij daarop te smijten. Maar dan helpt Peter mij te focussen." 

Zeg het met peren

"Ik kan niet verdragen dat iets niet in orde komt. Op mijn visitekaartje staat niet toevallig ‘problem solver’. Ik kan niet slapen voordat alle problemen opgelost zijn. En altijd, áltijd is er een oplossing. Soms moet je het ver gaan zoeken, of out of the box denken, maar er is altijd een oplossing. Ik heb het geluk een ongelofelijk creatieve, vrije geest te hebben. Ik kan heel gekke denkpatronen volgen. Ik moet maar iets horen in het nieuws of de radertjes gaan aan het werk: hoe kan ik dit positief aanwenden voor Yontec? Dan bel ik soms in het midden van de nacht naar mijn compagnon: ‘Peter, ik heb een geniaal idee! Denk ik.’ (Lacht) Bijvoorbeeld, de boycot van de peren. Een paar jaar geleden mochten er geen Limburgse peren meer uitgevoerd worden naar Rusland. Ik kom uit Haspengouw, al mijn vrienden zijn fruitboeren, die werden daar allemaal door getroffen. Ik vond dat vreselijk. Ik heb toen duizenden kilo’s peren aangekocht bij de boeren en ze in zakjes gestopt met een kaartje erbij: ‘Yontec onderhoudt zelfs de perenverkoop in België’. We zijn die peren bij onze klanten gaan afgeven als gadget. Da’s een win-winsituatie, hé. Als bedrijf werden wij er beter van, want het heeft ons een volledige pagina in Het Belang van Limburg en een paar mooie nieuwe klanten opgeleverd. En mijn vrienden in Haspengouw waren ook geholpen. 

Wat wij aanbieden – extern industrieel onderhoud – is een heel onsexy product. Maar we doen heel hard ons best om het hip en creatief in de markt te zetten." 

Leve de tevreden winstgevende klant!

"Als ondernemer je zwakke kanten en tekorten kennen, da’s ook een talent! Laat mij mijn eigen agenda niet beheren, alsjeblieft niet. Ik zeg tegen iedereen: ‘Ja goed, kom maar af!’ En zo hol ik mezelf voorbij. Ik heb ook nooit iets gedaan om veel geld te verdienen. Het interesseert me niet. Ik deel het liever uit onder mijn mensen dan dat ik zelf met een dure auto rijd. Maar financiële sturing van een bedrijf is natuurlijk minstens zo belangrijk als operationele sturing. Als je wilt groeien, moet je groeikapitaal hebben, dat is logisch. Ik ben heel blij dat Peter die zaken zo goed managet. We hebben elkaar vijf jaar geleden ontmoet tijdens een cursus die hij gaf. ‘Een tevreden klant is fijn, een tevreden winstgevende klant is nog fijner.’ Dat was zijn openingszin, ik vergeet het nooit. En ik dacht: die man heeft een punt, die moet ik hebben! (Lacht) Peter is echt mijn broer geworden. We voelen elkaar heel goed aan. Als wij iets moeten beslissen, duurt dat geen vijf seconden. We moeten gewoon maar eens naar elkaar kijken. Da’s uniek. Hij heeft me als bedrijfsleider helpen groeien. En samen groeien we nog beter. In 2016 zijn we 65% gegroeid, da’s gigantisch. Ik geef het u op een briefje, eind 2019 werken hier 350 mensen. Het dubbele van vandaag. Da’s een belofte die ik niet los. En ik weet ook hoe we ze waar kunnen maken. 

Eén keer per jaar gaan Peter en ik op strategieweek. Dan trekken we ons vijf dagen terug in de zon van Barcelona – nadenken gaat beter in de zon dan in de regen. We zijn dan vijf dagen lang heel gedisciplineerd enkel met strategie bezig. Weliswaar van het ene terras naar het andere (lacht). Al etend, drinkend en wandelend bepalen we daar de toekomst voor de komende twaalf maanden. We planten vlaggen. We leggen vast waar we op 31 december van dat jaar moeten staan en wat we moeten doen om dat te bereiken. Via nieuwsbrieven en infomomenten delen we die strategie daarna met al onze mensen, zodat iedereen met de neus in dezelfde richting verder kan."

...

Meer weten over het ondernemersverhaal van Davy? Download dan snel én GRATIS het boek 'Vele omwegen naar groei'!