De digitale kloof tussen Belgische bedrijven en hun klanten

Uit een onderzoek van goudengids.be blijkt dat er nog steeds een grote digitale kloof bestaat tussen de Belgische bedrijven en hun klanten. Internet is al lang aan een blijvende opmars bezig en niet meer weg te denken uit ons dagelijkse leven. En toch heeft één vierde van de Belgische bedrijven (nog) geen website. En 11% geen mobiele website. Dat terwijl 8 van de 10 Belgische huishoudens over een internetverbinding beschikt. En 57,5% van de Belgen mobiel internet heeft. Dat zijn er heel wat. 8 op 10 van die internetgebruikers zoekt lokale informatie via zoekmachines. Toch is slechts 1 op 4 bedrijfswebsites geoptimaliseerd voor Google en maakt slechts 1 op 8 website gebruik van betaalde advertenties op Google.

Belgische ondernemers investeren minimaal in digitale marketing. Het onderzoek van goudengids.be toont aan dat één derde van de bedrijven minder dan 10% van hun marketingbudget in digitale media investeert. En ruim de helft van de ondernemers besteedt er minder dan 30% van het budget aan. En of die (weliswaar geringe) digitale investeringen ook echt renderen, dat weet slechts 1 op 10 van de Belgische ondernemers. Het gros van de ondernemers volgt die investeringen niet verder op.

Er is nog heel wat werk aan de (web)winkel en het lijkt alsof Belgische bedrijven nog steeds de waarde van het internet onderschatten. Of onvoldoende op de hoogte zijn van de mogelijkheden en daardoor de verkeerde keuzes maken.

 

 

Meer over: Online marketing