Deel III burn-out: Hoe zorg je dat je niet te veel lepeltjes energie uitgeeft?

Hoe zorg je dat je niet te veel lepeltjes energie uitgeeft?

  1. De versnelling van het leven kost veel energie. Het antwoord is om te vertragen. Doe minder (in ieder geval in je privé- en gezinsleven) en neem de tijd om te kalmeren (3 minuten pauze per uur om te bewegen en diep en rustig te ademen).
  2. Geef jezelf ‘blanco uren’ zonder smartphone. Geef je hersenen pauzes tijdens de dag. Stop de smartphone 's avonds en in het weekend in een lade. Stop in elk geval anderhalf uur voor het slapengaan.
  3. Genereer positieve energie op het werk: redelijke deadlines, las een moment in om iets te vieren, zorg voor tijden van herstel, een respectvolle sfeer; erkenning geven en ontvangen is ook erg belangrijk. 

En nu de hamvraag: hoe pas ik dit nu toe in mijn drukke leven? Mijn suggestie: kies uit dit artikel 3 tips waarvan je vindt dat ze voor jou nuttig zijn. Voer morgen de eerste verandering in. Volgende week, een tweede verandering. En na twee weken, een derde. Je zult merken, zo wordt je lichaam gaandeweg terug je beste vriend. En zo beheer je duurzaam je energie. 

Anne Everard schreef '50 lepeltjes energie per dag’ (Lannoo, 2018) en is spreker over ‘Keep your energy high!’, ‘Stressdetectie’ en ‘Stressdetectie voor leidinggevenden’. 

www.readmylips.be 

Benieuwd naar wat UNIZO en Liantis voor jou kunnen betekenen? Lees alles over het project op maat van zelfstandigen en kmo's om burn-out tegen te gaan. 

Ik wil alles weten