Deze maand in ZO Magazine: Netwerken voor Dummies

Netwerken gebeurt al eeuwenlang. Op de markt, in verenigingen, tijdens het sporten of op een feest. Maar er is iets veranderd. Tegenwoordig zijn er overal ‘netwerkevents’ en is de netwerkscene een business op zich. Er bestaan zelfs netwerkevents over hoe je moet leren netwerken. Geert Conard is een veelgevraagd spreker over de topic.

“Ik ben van nature een introverte persoon”, steekt Geert Conard van wal. “Naar nieuwjaars- of andere recepties gaan, was voor mij een hel. Nochtans besefte ik toen al het belang van netwerken. Niet om jezelf of product te verkopen, maar wel om vertrouwen te creëren, om een reputatie op te bouwen en zo onrechtstreeks zaken te kunnen doen”.

Net daarom netwerk je beter niet met potentiële klanten, want dan verval je heel snel in de rol van verkoper. Best kies je ook events met een breed publiek en een goede geografische spreiding. Of je zoekt heel gericht naar het juiste netwerk. “Stel dat grote bedrijven je klanten zijn. Dan is het interessant om naar netwerkevents vol freelancers te gaan. Zij hebben een voet in huis bij grote bedrijven, ze werken er vaak voor. Zij kunnen jou bij die bedrijven aanbevelen.”

Hoe het niet moet? Dat ontdekt u hier! Hoe je netwerk verknallen in 10 stappen:

  1. Gemopper en geklaag. Door veel te klagen, krijg je zeker aandacht. Netwerkcontacten zitten echt wel te wachten op negativiteit.
  2. Geroddel en achterklap: Ontmoetingen 1 op 1 zijn hét moment om te klagen over de businessclub waar jullie beiden lid van zijn. O ja, vergeet ook niet te roddelen over andere ondernemers die je vaak tegenkomt.
  3. A l’improviste: Waarom zou je nadenken over hoe je je zal voorstellen? Je bent toch inventief genoeg om ter plaatse iets te verzinnen? Uiteraard gebruik je enkel moeilijke woorden en vakjargon, want niemand hoeft te begrijpen wat je zegt.
  4. Lean and mean selling machine: Andere leden van de businessclubs zijn targets om je producten aan verkocht te krijgen. Je bent een lean and mean selling machine.

Meer weten over hoe je dat netwerken nu precies aanpakt? Dat leest u deze maand in ZO Magazine!