DHL Express en UNIZO Internationaal stimuleren samen internationaal ondernemen

 duo

Internationaal ondernemen biedt onvermoede kansen voor Vlaamse kmo’s. Niet alleen in Europa, maar ook op andere continenten waar de koopkracht van de plaatselijke bevolking in de lift zit. Om ondernemers die de stap overwegen, de nodige ondersteuning te kunnen bieden, ging UNIZO Internationaal een partnerschap aan met DHL Express.
Wij peilden bij Karel Van Eetvelt en bij Danny Van Himste, CEO van DHL Express België, naar de meerwaarde die deze samenwerking biedt voor kmo’s met internationale ambities.

 

8471_34_Dann_lowKarel Van Eetvelt: “België vormt een aantrekkelijke markt met veel rijke consumenten. Maar de concurrentie is groot. Het loont dus zeker de moeite om andere markten op te zoeken. Wij constateren dan ook dat kleinere bedrijven steeds vaker de stap zetten naar export. Ook gaan steeds meer jonge bedrijfjes al snel de internationale toer op. Toch blijven nog heel wat kansen onbenut. Veel bedrijven beschikken over kwaliteitsvolle producten waarmee ze perfect met buitenlandse spelers kunnen concurreren op andere markten, maar wagen zich voorlopig niet aan export. Wij willen hen helpen die koudwatervrees te overwinnen, resoluut voor groei te kiezen en hun exportverhaal op een goede manier aan te pakken.”

8471_36_Dann_lowDanny Van Himste: “De Spaanse ervaring spreekt wat dat betreft boekdelen. Omdat de koopkracht daar fiks is afgenomen door de financiële crisis, hebben kmo’s zich uit noodzaak op de Zuid-Amerikaanse markt geconcentreerd. We moeten onze kmo’s sensibiliseren niet te wachten op een dergelijk scenario, maar nu al voor export te kiezen. Een wereldwijde studie van DHL over de exportactiviteiten van kmo’s en de positie van Belgische bedrijven, bevestigt wat Karel zegt over de groeikansen en koudwatervrees. Kmo’s die exporteren zijn dubbel zo succesvol. Maar voorlopig zetten in België slechts 3 bedrijven op 10 in op export. Vooral onze grote buurlanden vormen een belangrijke afzetmarkt. Van het uitgevoerde volume blijft ongeveer de helft binnen een straal van 500 kilometer. Uitvoer naar andere continenten neemt amper 4% van het totale volume in. Omgekeerd zie je dat kmo’s niet alleen importeren uit de grote Europese landen Duitsland, Frankrijk en Groot-Brittannië, maar ook uit China en de Verenigde Staten. Als we dat onevenwicht kunnen bijsturen, bieden er zich veelbelovende groeiperspectieven aan, vooral in Aziatische landen zoals India, Vietnam, Thailand en China.”

“DHL Express kan daar een fikse bijdrage toe leveren. Vanuit onze servicegedachte en dienstverlening willen wij bestaande bedrijven en starters over de brug halen en ondersteunen. Want kmo’s staan voor 50% van onze omzet en vormen dus een belangrijke focusgroep. Onze core business is pakjes verzenden, maar wij hebben er alle belang bij dat onze klanten ons trouw blijven. Dat lukt alleen als we niet alleen op de prijs spelen, maar ook toegevoegde waarde leveren. Tevens is het in ons voordeel dat onze klanten groeien. Een traditioneel win-win verhaal, zeg maar. Als wij marktleider willen blijven in expreszendingen, waarvan wij vandaag ongeveer 45% van de Belgische markt innemen, moeten wij continu die inspanningen blijven leveren.”

 

Hoe kunt u een bedrijf heel concreet ondersteunen?

8471_36_Dann_lowDanny Van Himste: “Een kmo kan bij ons terecht voor een door-to-door service van zijn export. Zij moet zich alleen bekommeren om het contact met de klant, wij doen de rest. Om de uitvoer door kmo’s te faciliteren, hebben we een heleboel tools ontwikkeld zoals MyDHL, de traceerbaarheid van de zendingen en noem maar op. Wij zorgen ook voor de vereiste capaciteit, die dankzij blijvende investeringen op elk moment voldoende groot en state-of-the-art is. Omdat we geconnecteerd zijn aan een globaal netwerk, bereiken kmo’s via ons maar liefst 220 landen wereldwijd. Wij garanderen een snelle en betrouwbare service, zodat onze klanten snel kunnen factureren. Zo ondersteunt onze dienstverlening hun cashflow. Bedrijven moeten zelf niet investeren in stockage, lokale dealers en andere initiële voorzieningen, maar kunnen meteen van start gaan met hun businessmodel. Door onze historische ervaring, onze banden met lokale handelsorganisaties en onze kennis van de plaatselijke markt, kunnen wij ook veel meer toegevoegde waarde bieden dan louter het verzenden van pakjes.”

8471_34_Dann_lowKarel Van Eetvelt: “Dat zijn essentiële elementen. Onze boodschap is dat een bedrijfsleider zich moet concentreren op zijn core business, zeker als hij exporteert. Hij beschikt niet over de tijd of de mensen om al die zaken, die Danny net heeft opgesomd, zelf op zich te nemen. Uit onze begeleiding van bedrijven die kiezen voor internationalisering, blijkt dat het hen soms ontbreekt aan specifieke kennis. Alles op je eentje organiseren, is quasi onmogelijk. Betrouwbare partners die voor de invulling van deze lacune zorgen, zijn een noodzaak. Hoe beter het aanbod van dergelijke partners, hoe gemakkelijker een kmo-ondernemer zal exporteren.”

8471_36_Dann_lowDanny Van Himste: “Vanuit die analyse is ons partnerschap anderhalf jaar geleden van start gegaan. Kmo’s hadden af te rekenen met een duidelijk gebrek aan kennis over de douaneformaliteiten en de reglementen. Daarom hebben we samen een trainingsprogramma opgezet, waarop massaal werd gereageerd. Het werd dus echt geapprecieerd, want anders maakt een kmo-zaakvoerder geen tijd vrij om een dergelijke training bij te wonen.”

 

8471_34_Dann_lowKarel Van Eetvelt: “Voor dat soort van trainingen en opleidingen hanteren wij een uiterst praktische benadering met de nadruk op best practices. Ondernemers komen vertellen hoe zij het hebben aangepakt en welke fouten zij daarbij hebben gemaakt. Onze partners leggen dan uit hoe je het wel goed doet.”

 

 

8471_36_Dann_lowDanny Van Himste: “De mensen die wij daar aan het woord laten, staan met beide voeten in de praktijk. Ook volgend jaar vullen we de samenwerking met UNIZO Internationaal verder op die manier in. Zo bekijken wij bijvoorbeeld de mogelijkheid om samen in te spelen op het feit dat vandaag 65 exprespakjes op 100 worden gegenereerd door internethandel.”

 

8471_34_Dann_lowKarel Van Eetvelt: “Over internetverkoop krijgen wij steeds meer vragen. Ook kleine bedrijven zoeken naar de juiste manier om zo’n verkooplijn op te zetten. Als organisatie kunnen wij daarop niet zelf een antwoord geven, maar kunnen we wel een partner vragen om zijn kennis in te brengen.”

 

 

8471_36_Dann_lowDanny Van Himste: “En daar vinden partners elkaar. Wij kennen de do’s and don’ts van de internetverkoop, en kunnen mee zoeken naar manieren om dat zo praktijkgericht mogelijk over te brengen, met een maximale meerwaarde voor alle partijen. Zo houd je elkaar scherp, wat voor mij een absolute voorwaarde is voor een geslaagd partnerschap.”

 

Brussels hub

Binnen het internationale netwerk van hubs en gateways van DHL Express vormt Brussels Hub de nummer 5 inzake volume. Elke nacht worden hier 110 000 pakjes verwerkt, 350 vrachtwagens behandeld, en vertrekken er 16 vliegtuigen. Alle zendingen worden zorgvuldig gecontroleerd op explosieven en tijdens het sorteren gescand, zodat de klant zijn pakje later online kan volgen.

Ontdek de troeven van DHL Express online of contacteer vrijblijvend hun klantendienst op het nummer: 02/715 50 50.