Freelancer Bart De Clerck: “Durf grenzen te stellen en nee te zeggen.”

Bart De Clerck werkt als media consultant voor meer dan twintig organisaties. “Eens je geproefd hebt van deze manier van werken, lijkt het me moeilijk om nog voor één enkele opdrachtgever te werken.”

“Als gewezen journalist begeleid ik organisaties in hun weg naar de media. Klassieke media, maar ook sociale media in het algemeen en Twitter in het bijzonder. Daar hoort vaak mediatraining bij en regelmatig word ik ingezet voor crisiscommunicatie. Eigenlijk ben ik een makelaar tussen media die nieuws zoeken en de onderneming of organisatie die nieuws heeft.”

Rijk

“Tien jaar ben ik aan het freelancen. Ik had al enkele klanten vooraleer ik echt zelfstandige werd en mijn bureau Com-Fort oprichtte. Behalve een computer, een telefoon, een printer en een auto had ik niets nodig. Of het altijd al mijn plan was? Dat is stilaan gerijpt. ‘In de journalistiek word je héél rijk... aan ervaring’, zeg ik wel eens bij wijze van grap. Nee, serieus… ik had een heel groot netwerk en had het gevoel dat ik daar iets mee kon doen. Door mijn vorige job kende ik bijvoorbeeld veel volk in de Antwerpse haven. Geen wonder dus dat diverse klanten en opdrachtgevers van ver of dichtbij iets met de Haven van Antwerpen te maken hebben.” 

“In het begin neem je wel jobs aan die je minder liggen, maar na verloop van tijd leer je te focussen. De combinatie vinden van dat wat je het liefste doet en wat het meeste verdient, zowel financieel als qua voldoening, daar komt het op aan. Zo heb ik op een bepaald moment beslist om bepaalde dingen niet meer te doen. Omdat ze bijvoorbeeld te weinig rendement boden of omdat ik er niet voldoende in thuis ben. Zo zal ik in mijn geval geen pure copywriting meer doen. Ook bedrijfsfilms maken laat ik liever aan specialisten over.”

Hoe meer klanten, hoe liever

“Het is bijzonder boeiend om voor verschillende klanten te werken, grote en kleine, vaste en occasionele. Eens je geproefd hebt van deze manier van werken, lijkt het me moeilijk om nog voor één enkele opdrachtgever te werken. Over opgedrongen schijnzelfstandigheid ben ik niet te spreken. Want dat betekent dat enkel de opdrachtgever er voordeel bij heeft. Ik heb er niet mee te maken, want ik factureer jaarlijks aan tientallen opdrachtgevers.”

“Als freelancer werk je alleen en heb je vaak geen klankbord. Daarom is het van belang om regelmatig gelijkgezinden te ontmoeten. En dan bedoel ik dus collega-ondernemers. Ik heb ook veel aan een professionele coach met wie ik tweemaandelijks afspreek om de zaken op een rijtje te zetten.”

“Wat er veranderd mag worden?  Meer appreciatie voor de meerwaarde die ondernemers betekenen voor de maatschappij. Ze zorgen zelf voor hun inkomen, maar krijgen er naar mijn aanvoelen te weinig voor terug. Kijk maar naar je pensioen, dat niet in verhouding staat tot wat je er als zelfstandige voor afdraagt.” 

Adapt or die

Toen ik tien jaar geleden begon, stonden de sociale media nog in hun kinderschoenen. Maar mocht ik die trend niet hebben gevolgd, dan had ik zoveel jaar later de boeken wel kunnen toedoen. Voor een business als deze is aanpassen geboden. ‘Adapt or die’ is misschien wat overdreven, maar met je tijd meegaan is wel degelijk de boodschap. Dat is een goede tip voor elke freelancer in eerder welke sector, geloof ik. En nu ik toch bezig ben: heb plezier in wat je doet, durf je grenzen te stellen en zeg gerust nee als je ergens geen goed gevoel bij hebt. Anders houd je het toch niet uit. Oh ja, tot slot, de meeste freelancers hebben een hekel aan administratie. Zorg dat je een goede boekhouder of accountant hebt.”