Freelancer Bart Uvyn: “Als ik maar niet verkouden word..."

Ook zangers werken vaak op freelancebasis. Zoals Bart Uvyn. “Ik ben niet écht een zelfstandige. Dat is in de muzieksector simpelweg niet de gewoonte. Een vast contract ook niet. En dat vind ik prima zo.”

“Ik zing zowel als solist als in ensembles, voornamelijk oratoria (muziekstukken met een religieuze inslag, nvdr) van Bach en tijdgenoten. Ik ben daarvoor niet officieel zelfstandige moeten worden en freelancer op zich is geen juridisch erkende ondernemingsvorm. Hoe het dan in zijn werk gaat? Ik werk met interimcontracten. Ik word gecontacteerd door een evenementorganisator die mij vraagt of ik bijvoorbeeld vrij ben om twee keer een concert te doen, met telkens twee dagen repetitie vooraf. Of ik ga zelf auditie doen voor een concert. Dan spreek ik met het interimkantoor af welke dagen ik moet ingeschreven worden en het kantoor maakt dan een tijdelijk contract op.”

Van ’t een naar ‘t ander

“Ik glijd van opdrachtgever naar opdrachtgever. Hoewel dat ‘glijden’ de indruk geeft dat het altijd makkelijk gaat. Niet dus. In het freelancerbestaan viert flexibiliteit hoogtij. Sommige maanden zitten propvol en kan ik niet elke aanvraag beantwoorden, terwijl er andere maanden niets op de planning staat. En dan bedoel ik ook echt niets. Dit jaar was januari bijvoorbeeld zo’n maand. En dan is het gewoon wachten tot er een opdracht binnenkomt. En intussen wat mond-tot-mondreclame maken voor jezelf. Want dat is dé manier om in de sector aan opdrachten te geraken. Gelukkig is het in februari weer op gang gekomen. De drukste periodes zijn zonder twijfel rond Kerst en Pasen. Vorig jaar deed ik een negentigtal concerten.”

Tarieven

“Vooruitplannen gaat niet. Daarom moet elke freelancer vooruitkijken. Sparen, sparen, sparen, voor de maand of maanden waarin de opdrachten stilvallen. Ik weet niet of ik binnen een jaar nog voldoende werk zal hebben om rond te komen. En dat is niet altijd een makkelijke gedachte om mee te leven. Hoeveel ik verdien? Dat varieert. In maart heb ik bijvoorbeeld 4000 à 5000 euro verdiend. In januari, zoals ik al zei, helemaal niets. Elke organisatie geeft een andere prijs. Amateurkoren hebben vaak niet veel geld. Van hen krijg je voor ensemblewerk 150 tot 200 euro per concert. Voor een solist liggen die bedragen hoger. Dat begint bij 400 euro, kan oplopen tot 2500 euro. Bij professionele ensembles bijvoorbeeld krijg je 2000 euro voor één concert. Dat zijn er vaak tien, dus dat loopt snel op.”

Freelancen is een levensstijl

“Ik vergelijk freelance zangers met sporters. Je moet zorgen dat je in goede gezondheid bent. Als ik ziek ben, heb ik geen inkomen. Dat is voor andere ondernemers net zo. Alleen kan bij mij zelfs een simpele verkoudheid op mijn stem slaan en ervoor zorgen dat ik een concert moet annuleren. Voor mij is freelancer zijn dus een levensstijl, waar niet iedereen voor gemaakt is. Niet alleen moet ik enorm flexibel zijn, daar komt nog bij dat ik gezond moet leven. Roken is natuurlijk uit den boze, maar ook alcohol is niet goed voor de stem. Veel groenten, voldoende beweging en op tijd en stond een thee met honing staan ook op het menu. Het verschil met sporters is wel dat zij na één slechte wedstrijd niet worden afgeschreven. Als freelancer krijg je maar één kans. Doe je het niet goed, dan vragen ze de volgende keer iemand anders. Daar komt nog bij dat mijn stem niet eeuwig goed blijft. Net als een sporter moet ik over een plan B nadenken voor na mijn zangcarrière.”