Geen enkele ondernemer ontsnapt aan de digitalisering

De digitalisering is overal en laat niemand onaangeroerd. Ook kleine ondernemers niet. Experts praten hen aan dat de keuze simpel is: digitaliseer of verdwijn. Maar is dat wel zo? We vroegen het aan Jo Caudron,  sprekers op het UNIZO Topseminar in november en mede-auteur van Digital Transformation. In dat boek beschrijft hij hoe je als bedrijf kunt inspelen op de rond zich heen grijpende digitalisering.

In tijden van digitalisering breng je een boek uit. Vanwaar die keuze? Staat niet alles al op het internet?

“Een viertal jaren geleden – toen de eerste editie van Digital Transformation verscheen - sprak nog niemand over digitale transformatie. Ook het internet niet. Ondertussen wordt het boek al verkocht in 55 landen. Het is – natuurlijk - online beschikbaar, maar blijft wel in eerste instantie een boek. Op papier. Dat is een bewuste keuze. In tegenstelling tot wat velen claimen, zal het (lineaire) boek niet zomaar verdwijnen. En zelfs al zou er een terugval zijn, dan nog neemt het internet niet alles over. The future is in the mix. Het is niet omdat Zalando de wereld verovert dat er geen winkels meer zullen bestaan.”

Een boek blijft dus op papier. Wat met een ledenblad? 

“Bij een magazine ligt dat anders. Dat behoort wél tot een uitstervend ras. Het consumentenmagazine, maar vooral het B2B-magazine en het ledenblad zijn aan het einde van hun Latijn. Leden krijgen het sowieso in de bus, maar wie leest het effectief? En leg je dat morgen in de krantenwinkel, wie gaat dat nog kopen? Niemand. Wie heeft er nog tijd om een magazine te lezen? En wie verneemt er nog iets uit dat nog niet eerder op het internet stond? Ook niemand. De functie van een organisatie om advies en informatie te geven, verandert niet. Maar de manier waarop ze dat moet doen, wel.” 

Je schrijft over de impact van digitalisering op het bedrijfsleven. Is geen enkele ondernemer daar veilig voor?

“Geen énkele ondernemer - klein of groot - is ongevoelig voor die digitalisering. Ook de bakker niet.  Als ik hier in Gent eender welke bakkerij binnenstap, sandwiches vraag en de bakker ‘Dat is dan vier euro’ antwoordt, dan is dat een puur functioneel contact. De kans bestaat dat ik – bijvoorbeeld aan zee – oude sandwiches meekrijg, want die bakker heeft mij nog nooit gezien en ik kom waarschijnlijk toch niet meer terug.”

“Als ik gewoon een tijgerbrood wil dat ik eender waar in de wereld kan krijgen, laat dat dan alstublieft ’s ochtends voor mijn deur neergelegd worden door Amazon Fresh. Maar als je als bakker wél de moeite doet om je klanten te kennen, als je passie in je ambacht legt en advies geeft en producten aanraadt, dan wordt naar de bakker gaan een beleving. Ook dát is inspelen op de veranderingen. Niet elke reactie op de digitale transformatie hoeft online te zijn.”

Kan je als kleine ondernemer op die manier écht opboksen tegen Zalando en Amazon? 

“Het stokpaardje van de grote spelers is ‘snelle levering’. Bestel ik iets op bol.com of Coolblue, dan staat hier over twee uur een bestelwagen met mijn pakje. En dan zie ik kleine ondernemers die dat proberen te volgen, maar dat is onmogelijk. Het verschil moet je maken met advies en ervaring. De klant die geen nieuw toestel willen, maar gewoon hetzelfde als voordien, en dat dan bestellen om het aan huis geleverd te krijgen, die ben je sowieso kwijt. De klanten die twijfelen over wat ze moeten kopen, dàt zijn de jouwe.”

Vandaag is het digitalisering, morgen iets anders. Moet je als ondernemer meegaan in élke hype? Of bestaat er zoiets als remmende voorsprong?

“Je moet nooit meegaan in een hype. ‘Ik ga mee in de sociale media, omdat dat moet.’ Zo werkt het niet. Je bekijkt een fenomeen, schat in welke invloed dat zal hebben, en ziet of daar kansen liggen. Je kan dat functioneel analyseren, en dan is er geen sprake van een hype.”

“Of er iets bestaat als remmende voorsprong? Dat denk ik niet. Het is mogelijk dat Tesla de markt geopend heeft voor elektrische en zelfrijdende wagens, en tóch failliet zal gaan. Amazon was ook niet de eerste e-commercespeler, Spotify niet de eerste muziekaanbieder. Er is geen excuus om vandaag iets te doen dat morgen mislukt om dan te zeggen: nooit meer, we hebben ons lesje geleerd. Nee, begin opnieuw en leer dat falen een intrinsiek onderdeel is van ondernemen en van vooruitgang.”

Hoe kan je als ondernemer op die digitale transformatie inspelen?

“De eerste stap is ..."

 

Wat Jo Caudron hierop antwoordt? Dát en nog veel meer ontdek je deze maand in ZO Magazine!