Hoe snijd je een burn-out de pas af?

Onderneemster Anne Everard weet uit de eerste hand wat het is om een burn-out te krijgen. Sindsdien weet ze dat je als ondernemer doordacht met je energie moeten omspringen. En dat je niet mag treuzelen als de eerste symptomen zich tonen. Dit, en nog andere goede raad deelt ze graag met iedereen die beseft: ik zit in de rode zone. 

Uit ZO Magazine van februari

Vers van de pers: UNIZO,  Liantis en het kabinet Volksgezondheid slaan de handen in elkaar om de strijd aan te gaan met stress en burn-out bij zelfstandigen en kmo-werkgevers. 

Meer weten? 

Nadat ik twintig jaar in de telecomsector werkte, werd ik in 2011 ondernemer en stond ik mee aan de wieg van het sprekersbureau Read My Lips. Twee jaar later kon ik op een ochtend niet meer opstaan. Diagnose: burn-out. Het duurde ongeveer twee jaar om te herstellen.

Momenteel lopen volgens onderzoekingen 17% van de werknemers een verhoogd risico op burn-out en bedrijfsleiders blijven evenmin gespaard. Het is nodig om te begrijpen waarom er zoveel burn-outs zijn. Dan kunnen we, als volgende stap, onszelf ertegen beschermen en onze energie duurzaam beheren. 

Wat is er de afgelopen 20 jaar in ons leven veranderd?

Drie fundamentele veranderingen hebben onze manier van werken, en meer nog, van leven gewijzigd.

  1. Ons professionele leven, maar ook ons privéleven, is drastisch versneld sinds de opkomst van computers, internet en e-mails. We moeten er geen tekening bij maken: wat een verschil tussen de 5 faxen per dag van weleer en de honderden e-mails van vandaag. We moeten veel meer informatie verwerken en ze ook nog eens sneller verwerken. Onze klanten zijn veeleisender geworden en willen alles ‘nu’. Dezelfde trend vind je in het privéleven: je moet de kinderen rondvoeren, afspreken met vrienden, city-trips maken...
  2. Weet je nog wanneer je je eerste smartphone kocht? Voor mij was het in 2007, een Blackberry. Sindsdien is er geen echte grens meer tussen mijn privéleven en mijn professionele leven. Dit werd nog versterkt toen ik mijn eigen bedrijf begon. Ik wil 7 dagen op 7 volgen wat er gebeurt, weten wat mijn klanten vragen en ze antwoorden. Het is verleidelijk om je e-mails 's avonds of in het weekend te controleren. Een smartphone is even verslavend als een drug, en we checken hem gemiddeld 150 keer per dag.
  3. Sinds de bankencrisis is de eerste prioriteit van alle werkgevers de efficiëntie van hun bedrijf verbeteren. Door kosten te besparen en processen te optimaliseren dankzij nieuwe technologieën. We moeten ons voortdurend aanpassen omdat ook de concurrenten zich snel aanpassen. Aanpassing vereist een goed niveau van energie. En herstel na de inspanning.