"Ik deed leerrijke ontdekkingen"

‘Bekend worden’, dat wilde Véronique Vanoverbeke met Present-it, haar bedrijf in winkelinrichting. In de sector, én ver daarbuiten. Maar hoe? Katrien Bogaert van UNIZO had met het Future Forward-traject dé oplossing in petto.

FOTO’S Jonas Verbeke

Véronique won dat traject tijdens het Future Forward-event van UNIZO. Haar onderneming Present-it, die ze samen met haar man heeft opgebouwd, doet in winkelinrichting met beleving. Zelf zijn ze dus voortdurend bezig met de laatste nieuwe trends in de retail. Zo’n prijs is dan geen overbodige luxe.

“Wij willen zoveel mogelijk onze blik verruimen en nieuwe inzichten opdoen. Verbeterpunten zijn er altijd, maar het is vooral ons doel om die verbeterpunten ook aan te pakken. Dat is de reden waarom we deelnamen aan het Future Forward-event. Wie had gedacht dat wij uiteindelijk naar huis zouden gaan met dat traject? Fantastisch. Onze begeleidster werd Katrien Bogaert.”

Hoe verliep het traject?

Véronique Vanoverbeke: “Mijn verwachtingen lagen hoog, maar werden ingelost. Ik wou vooral ons bedrijf nog beter in de markt zetten en gewoon ook bekend geraken bij veel mensen. Wij zijn echte West-Vlaamse werkers (lacht) en vergeten soms dat we aan marketing moeten doen om ons bedrijf nog meer in the picture te zetten.”

Katrien Bogaert: “Vanaf de eerste kennismaking was er een goed contact met Véronique. Gelukkig, want Future Forward is een heel persoonlijk traject. Ik wil echt luisteren naar de ondernemer en helpen denken naar oplossingen op maat.”

Véronique Vanoverbeke: “Nog de dag zelf op het evenement kregen we van coach Katrien al uitleg over hoe alles precies in elkaar zat en hoe alles in zijn werk zou gaan. Dat was inderdaad meteen een fijne eerste kennismaking met Katrien.”

Wat was de meerwaarde?

Véronique Vanoverbeke: “Iets waar wij bijvoorbeeld vroeger niet echt bij stilstonden, is het belang van dataverzameling. Het is onvoorstelbaar welke informatie je allemaal kunt halen uit de data van bijvoorbeeld je website en sociale media. Meten is effectief weten!”

Katrien Bogaert: “Het was verrijkend voor Véronique om eens vanuit een andere invalshoek naar haar onderneming te kijken. En dan bedoel ik: verder dan de gewoonlijke trends in de retail, want daar zijn Véronique en haar partner zélf expert in. Een grondige doorlichting van het totaalplaatje van hun onderneming zoals de website, de sociale media… leidde tot interessante en leerrijke ontdekkingen. Je bent als ondernemer soms zódanig gefocust op je eigen onderneming, dat het verrijkend is om eens bij anderen te kijken hoe zij het aanpakken. Zelfs bij compleet verschillende sectoren.”

Véronique Vanoverbeke: “Wat wij enorm konden appreciëren aan de tips van Katrien gedurende het volledige traject was dat alles zeer concreet en tastbaar is. Daarnaast zijn alle plannen, voorstellen en oplossingen heel realistisch en perfect beheersbaar qua budget.”

Als je nu terugkijkt, wat vind je dan van Future Forward?

Véronique Vanoverbeke: “Ik zou het traject zeker aan andere ondernemers aanraden die op zoek zijn naar tips en trends voor de groei van hun bedrijf in de toekomst. Veel van die trends ken je uiteraard zelf wel - je weet wat er speelt in je sector – maar zo’n traject dwingt je om toch eens extra stil te staan bij de mogelijke verbeterpunten. Dankzij het concreet actieplan dat Katrien opstelde, kunnen wij ons als bedrijf verder ontwikkelen en hopelijk nog meer groeien.”

Katrien Bogaert: “Een begeleiding zoals Future Forward doet je nadenken over alle aspecten van je zaak. Je blijft even stilstaan bij zaken waar je anders misschien niet eens aan zou denken. Het is een heel individueel traject, waarbij we op maat van elke onderneming enkele trends selecteren en nadenken hoe de ondernemer die kan toepassen in zijn of haar onderneming. Op het einde van het traject krijgt de ondernemer dan een concreet actieplan met wat en hoe hij de toekomst kan aanpakken.”

Véronique Vanoverbeke: “Dat hebben wij ook echt zo ervaren. We hebben alle tips en de inhoud van het actieplan meegenomen en merkten zo dat er inderdaad nog veel ruimte is voor ons om te groeien.”

www.present-it.be

Wil je meer informatie over Future Forward?

www.unizo.be/futureforward