Klanten overtuigen? Met deze tips maak jij het verschil!

Op 21 maart is het internationale consumentendag. Dan zet jij je klant extra in het zonnetje. Maar waarom doe je dat niet … élke dag? Lees in deze blogpost hoe jij jouw klant meerwaarde biedt.

Bij UNIZO benadrukken we steeds hoe belangrijk het is om je missie op te stellen. Want die onthult wie je bent (of wilt zijn) en waarom. De volgende vraag is dan welke waarde jij je klant biedt. Daarvoor bestaan heel wat moeilijke en vaak overlappende termen: waardepropositie, unique selling proposition (USP), concurrentieel voordeel, ... Onderschat het belang en de kracht ervan niet. Want inzicht in je klanten leidt tot betere communicatie en dus meer conversie. Winst, dus.

Wat, waarom en hoe

Uiteraard weet jij als bedrijfsleider van je organisatie prima wat je verkoopt. Of dat nu fietsen of printers zijn, het antwoord ligt voor de hand. Maar dat mag niet het vertrekpunt zijn wanneer je iets wilt verkopen.

Nee: de belangrijkste vraag is meteen de moeilijkste: waarom verkoop je fietsen? Wil jij je klanten bijvoorbeeld inspireren om gezonder te gaan leven? Om de auto wat vaker te laten staan?
Of om het pad te effenen naar wielertoerisme?

Dan pas kun je gaan nadenken over de hoe-vraag: Hoe verkoop je je product? Hoe ben jij de concurrentie te slim af? Wat doe jij beter. Wat doe jij als enige? Is jouw fiets bijvoorbeeld lichter en sneller? Of bied je een 24/7-service? Dan is dat jouw meerwaarde of USP.

Zo zwem je vlotjes van de rode oceaan (die waar de concurrentie moordend is) naar de blauwe oceaan (waar nog maar weinig concurrentie aanwezig is): de Blue Ocean Strategy.

Golden circle

Marketinggenie Simon Sinek verwoordt dit hele proces trouwens heel mooi als de golden circle van what, why en how. Pas als je op alle drie de vragen het antwoord weet, overtuig je ook je klanten om geld neer te tellen voor je product.

Mijn gouden tip als UNIZO-adviseur? Kruip in de huid van je klant en hou een brainstorm over de drie belangrijke vragen: wat, waarom en hoe. Zo leer je je te onderscheiden en ontdek hoe je je klant élke dag centraal zet. Wie weet, vind je jezelf wel helemaal opnieuw uit.

 

Vond je deze bijdrage interessant? Hou dan zeker onze Facebook-pagina in de gaten. Onze ondernemerscoaches delen regelmatig handige tips. Wens je meer informatie over dit topic? Of wil je hierin graag persoonlijk begeleid worden? Check ons begeleidingsaanbod.

Door UNIZO Ondernemerscoach Julie Geirnaert