Leidinggeven? Wek de sportcoach in jezelf!

Modern leiderschap draait niet meer om macht, maar om het beste uit jezelf en je medewerkers te halen. Inzichten uit de sport kunnen daarbij helpen. De opleiding KMO-management van de UNIZO ondernemersacademie belicht alle facetten van het ondernemen, zoals strategie, personeelsbeleid, marketing & sales... We lichten één luik eruit: leiderschap.

TEKST Filip Huysegems - FOTO Shutterstock

Docent Jon Strubbe is van huis uit sportpsycholoog. Voor TICkA werkt hij samen met sportmensen. Van inzichten uit de sport kunnen zaakvoerders iets opsteken. Zoals: 

1. Stel scherp op het proces

Jon Strubbe: “Sport en zakenleven hebben dit gemeen: de winnaar is degene die de beste prestatie neerzet en de concurrenten te snel af is. In de sport, net zoals in het ondernemen, zijn daar veel mensen bij betrokken: de ploeg, de atleet, medewerkers. Maar de coach - of de zaakvoerder - heeft de grootste invloed. De juiste mindset is daarbij van belang. Je moet focussen op het proces. Elke mens wil graag groeien. Medewerkers moet zich kunnen blijven ontwikkelen. Het gaat erom te zien wat iemands talenten zijn, daarin te investeren en zo die talenten te maximaliseren. Dan zit je op het juiste spoor om prachtresultaten neer te zetten.” 

Tom Corthout is zaakvoerder van Bovo, een KMO uit Retie die is gespecialiseerd in verpakkingsmateriaal voor de industriesector. Hij volgde de opleiding KMO-management, en het onderdeel Leiderschap kwam hem goed van pas. “Mensen aansturen is relatief nieuw voor mij. Pas twee jaar geleden heb ik mijn eerste medewerker aangenomen. De vijftien jaar daarvoor deed ik alles op mijn eentje.  Op eender wat ik voorstelde, kreeg ik altijd een ja (lacht). Maar nu moet ik dus met anderen rekening houden.”

“Intussen heb ik twee werknemers vast in dienst, en doe ik beroep op twee zelfstandige verkopers.  Ik voorzie dat daar nog een derde bijkomt. Mijn twee medewerkers zijn twintigers, de verkopers zijn vijftigplussers, dat vraagt verschillende stijlen van aanpak. Uit de cursus heb ik onthouden dat je niet te veel zelf alles in de hand moet willen houden. Beter is het om mogelijk te maken dat mensen het beste uit zichzelf halen. Het mooie is, als dat lukt, dat de mindere dingen daardoor automatisch mee omhoog worden getrokken.”

2. Stuur je stress

Jon Strubbe: “Alle sporters op niveau moeten omgaan met druk. De echte toppers zijn meesters in stressmanagement. Emoties hebben immers een grote invloed op beslissingen. Zowel voor de coach als voor een zaakvoerder is het belangrijk om te kunnen omgaan met druk en de daarbij horende gevoelens.  Druk kan verlammen en je in een burn-out jagen. Maar in het beste geval ook tot betere prestaties brengen. Kortom, je moet proberen om stress om te buigen tot een positieve energie. Technieken van zelfmanagement, zoals die in de sport bekend zijn, kunnen daarbij helpen. ”

Tom Corthout: “Op cruciale momenten de rust bewaren, daar let ik echt wel op. Want als persoon ben ik nogal dynamisch en heb ik de neiging erin te willen vliegen. Dat kan goed uitpakken, maar als iemand van mijn medewerkers al stijf staat van de nervositeit, moet ik daar geen schepje bovenop doen. Het komt er dan op aan om even rustig af te remmen, de tijd te nemen om de dingen in het juiste perspectief te zien. Dat is niet gemakkelijk hé, maar het besef dat het mogelijk is, kan al helpen.”

3. Wees zelf het voorbeeld van je les

Jon Strubbe: "Ik ben sterk overtuigd van leading by example. Leiders van vandaag trekken mee aan de kar. Ze geven zelf het voorbeeld van wat ze verlangen van hun medewerkers.  Ik gebruik niet graag het woord 'manager' - dat klinkt nog erg top-down.  Managers worden gelauwerd met prijzen en mogen op het ereschavotje staan;  in de sport is dat anders. Daar vangt niet de coach de spotlights, maar de atleet.” 

Tom Corthout:  “Sta in de schoenen van anderen, dat is een belangrijk principe van hoe vandaag naar leiderschap gekeken wordt. Vroeger was dat wel eventjes anders. Dan klonk het simpelweg: ik ben de baas en gij moet luisteren. Vandaag is het de leider die een luisterend oor heeft. Je moet open kunnen praten met je medewerkers, over het werk natuurlijk, maar ook over problemen thuis of met een hobby.”

“In de business zegt men altijd dat je naar de wensen en de noden van de klanten moet luisteren. Voor werknemers geldt dat eigenlijk ook. Wil dat zeggen dat ze altijd gelijk krijgen? Ah nee, dàt is nog niet anders. Maar als je een goede coach bent, kun je medewerkers laten groeien in wat ze doen. En ze zullen zich ook meer gebonden voelen aan je bedrijf. En dat is heel wat, in tijden zoals nu, waar bekwaam en gemotiveerd personeel vinden een hele opgave is.”

De UNIZO Ondernemersacademie organiseert opleidingen voor zelfstandig ondernemers, KMO-ondernemers en vrije beroepers. U ontvangt €50 korting op een Inspiration, en €100 op een Workshop of Masterclass. Korting is niet cumuleerbaar met andere kortingen, wel met de kmo-portefeuille subsidie. Korting is geldig t.e.m. 31 maart 2018. Gebruik de kortingscode: OAvoorjaar2018. Ga snel een kijkje nemen op onze website www.ondernemersacademie.be !