Ondernemen? Vergeet de financiële kant niet

Een brood? Gemiddeld 2 euro. Een ritje met de taxi? Al snel 20 euro. Alles heeft zijn prijs. Zelfs het etiket ‘gratis’ is een strategische zet om de prijs kunstmatig op nul te houden. Want écht gratis bestaat natuurlijk niet …

En jij? Hoe bepaal jij je prijzen? En wat is je brutomarge? Beide spelen een sleutelrol als je je business duurzaam wilt uitbouwen. Hoe gepassioneerd je ook bent en hoeveel je technisch en inhoudelijk ook van je zaak afweet: de financiële kant begrijpen is van levensbelang. Toch leert de praktijkervaring dat die kennis vaak ontbreekt. En dat voor veel ondernemers hun boekhouder evengoed Chinees zou kunnen praten wanneer het gaat over balans, cashflow of resultatenrekeningen. Daarin willen we met UNIZO verandering brengen.

Je brutomarge: basiskennis

Wil je weten of je bedrijf goed draait? Kijk dan eerst naar je brutomarge. Qué? Je brutomarge is het bedrag dat je krijgt wanneer je de grondstoffen en goederen die je aankoopt aftrekt van je omzet (bedrijfsopbrengsten). Een voorbeeld? Stel dat je ijs maakt, dan heb je daarvoor ingrediënten nodig: volle melk, eieren, suiker, … Dat is in principe genoeg om te starten. Die kosten trek je af van je omzet om je brutomarge te bepalen. Met andere woorden: je brutomarge is wat er effectief overblijft van de omzet om de vaste kosten zoals lonen, huur, verzekeringen, … te betalen.

Brutomarge? Kinderspel!

Allemaal goed en wel, denk je nu misschien, maar dat is me allemaal veel te ingewikkeld. Nee hoor! Onthoud vooral dit: een positieve brutomarge is goed, een negatieve slecht. Is je brutomarge negatief? Dan moeten bij jou de alarmbellen afgaan: je bedrijf is niet rendabel. Je verdient minder met je verkoop dan wat je uitgeeft, bijvoorbeeld aan grondstoffen. Dat is op termijn onhoudbaar.

Bekijk je brutomarge op lange termijn

Belangrijker dan het percentage of cijfer van je brutomarge is de jaarlijkse evolutie ervan. Is die jaar na jaar negatief? Dan wordt je bedrijf elk jaar wat minder rendabel. Stijgt je marge elk jaar? Mooi: je bedrijf groeit en bloeit.

Als ondernemer is het van groot belang dat je je brutomarge goed in de gaten houdt. Een positieve marge is cruciaal om te overleven op de markt. Helt je brutomarge over naar de negatieve kant? Dan is het hoog tijd om maatregelen te nemen om de balans opnieuw positief te doen doorslaan.

Let op: je bedrijf sturen op enkel en alleen de brutomarge is niet voldoende om winst te maken. Misschien is het tijd om te investeren? Of om uit te breiden? Of wil je gewoon meer duiding bij de financiële kant van je zaak? Je staat er niet alleen voor: bij Unizo helpen we je een heel eind op weg. Volg bijvoorbeeld Go for Finance en krijg advies van een professionele coach. Wedden dat je in geen tijd meepraat met je boekhouder?

Vond je deze bijdrage interessant? Hou dan zeker onze Facebook-pagina in de gaten. Onze ondernemerscoaches delen regelmatig handige tips. Wens je meer informatie over dit topic? Of wil je hierin graag persoonlijk begeleid worden? Check ons begeleidingsaanbod.

Door UNIZO Ondernemerscoach Dorien Dingenen