Op corona kon je je niet voorbereiden, op de periode erna wel!

We zien dat vele ondernemers momenteel zware klappen aan het incasseren zijn. Onze UNIZO Ondernemerslijn werd overladen met meer dan 35.000 vragen over de coronamaatregelen en hun impact op jou als ondernemer en je onderneming. De coronacrisis raakt ons diep, niet alleen in onze portemonnee, maar ook onze fysieke en mentale gezondheid worden bedreigd. Het klinkt allemaal heel negatief en deprimerend, maar toch willen wij jullie triggeren om dit de komende weken en maanden als een -weliswaar zeer zware- uitdaging te zien, want hoe je het ook draait of keert: we moeten hier door. En er komt ook een tijd na corona. Wie zich daarop voorbereidt en niet bij de pakken blijft zitten, heeft een stevige streep voor. Onze coaches Wendy en Liesbeth helpen je alvast op weg.

Geen business as usual  

Om het te zeggen met de woorden van Johan Cruijf: ‘Elk nadeel, heb zijn voordeel.’

Niemand had dit zien aankomen, dus jezelf voorbereiden op deze situatie was onmogelijk. Veel trendwatchers hadden voorspeld dat het nog wel enkele jaren zou duren vooraleer we ons in het nieuwe digitale tijdperk zouden bevinden. Een aantal megatrends deden weliswaar al mondjesmaat hun intrede in onze maatschappij, maar worden nu versneld toegepast. Rik Vera van Nexxworks omschrijft het als volgt  ‘The Day After Tomorrow has become the Day After COVID-19. Tomorrow has arrived.’

We kunnen niet meer terug, maar we kunnen ook niet meer verder zoals we bezig waren. Ofwel? Wat nu? Wanneer kunnen we terug naar ons ‘gewone’ leven zoals we het kennen? Wel, wij denken dat het niet wenselijk is om naar onze oude levenswijze of ondernemerslandschap terug te keren. Het is namelijk geen goed idee om terug over te gaan op de ‘business as usual’. De maatregelen die COVID-19 met zich meebrengt, heben een zware impact op onze samenleving en ondernemers, maar ze zullen geschiedenis schrijven. Nieuwe gewoontes worden ontwikkeld; Wist je trouwens dat we maar enkele weken nodig hebben om nieuwe gewoontes te integreren in ons leven, denk hierbij bijvoorbeeld aan het online afspreken met mensen.  Als ondernemer is het dus zeer belangrijk om het gedrag van je klanten te blijven evalueren, want de klantenbehoeften zullen veranderen.

Toon veerkracht en ga creatief aan de slag

Zoals we al aangaven, is het ook belangrijk om eens ‘de optimist uit te hangen’, want bij de pakken blijven zitten, heeft al zeker geen zin. De hele crisis heeft voor jou als ondernemer ook heel wat opportuniteiten in de aanbieding. De ene omschrijft het als ‘roeien met de riemen die we hebben’, de ander als ‘creatief ondernemerschap’. Iets goed doen voor onze maatschappij wordt weer belangrijk, het collectieve belang wordt weer vooropgesteld.

Vele ondernemers dachten in sneltempo na over welke stappen ze konden zetten en het resultaat was én is indrukwekkend. De digitale ondernemerswereld was dan ook nog nooit zo groot. Anderen gingen aan de slag met nieuwe businessmodellen en er werd ook gekozen voor andere (aanvullende) inkomstenstromen.

Tijd vermijdt respijt

‘Als de nood het hoogst is, is de redding nabij’. Mogen we COVID-19 omschrijven als redding? Dit is wellicht een hele grote brug te ver, want de schade die het aanricht is aanzienlijk, zowel menselijke als economisch.  Maar voor velen van jullie kan het wel het duwtje in de rug zijn om eindelijk te doen, waar je lang over nadacht en droomde,  maar waarvoor je niet de nodige tijd had.

Laten we dan nu wél eens de tijd nemen om stil te staan bij de dingen waar we eerder geen tijd voor konden maken omdat we vonden dat ze al goed liepen of nog niet genoeg de urgentie voelden om het echt aan te pakken. Denk hierbij aan strategische plannen die klaarliggen in je kast om te implementeren, een verfrissende en meer digitale aanpak van je onderneming, het inzetten van technologie... Is dit alles herkenbaar?

Maak een SOAR-analyse 

Wij zijn dan ook een grote voorstander van bewust ondernemen. Dit door je onderneming eens onder de loep te nemen en te gaan kijken welke kleine dingen verfijnder of anders zouden aangepakt kunnen worden. Een hulpmiddel hierbij kan de SOAR-analyse zijn, waarbij je In tegenstelling tot de meer bekende SWOT-analyse vooral focust op de huidige sterke punten van je onderneming. Zo willen we je aanmoedigen om in deze moeilijke tijden vooral vooruit te kijken en nieuwe initiatieven te verkennen. 

Strengths

Waar liggen jouw sterktes en die van je onderneming? Wat doe je goed en wat doe je graag? Worden deze aspecten maximaal uitgespeeld in je organisatie? Iedereen heeft het maar over het klaarstomen voor de toekomst, maar zonder die fundamentele basisbeginselen zal geen enkele onderneming ‘future proof’ worden. Wat is de missie van je bedrijf? Waarom is dit bedrijf oorspronkelijke opgericht en welk probleem los je op? Het is belangrijk om te starten bij het hart van je onderneming.

Opportunities 

Eenmaal we onze sterktes kennen en kunnen uitspelen, is er natuurlijk ook nog zoiets als de markt die veranderd is. Een nieuwe marktanalyse lijkt daarom zeker niet overbodig.  Zijn de klantenbehoeftes nog dezelfde en hoe kunnen we hem nog meer service aanbieden? Wat doen jouw concurrenten? Wat kan  je blijven doen en wat doe je beter niet meer? Welke nieuwe businessmodellen hebben de laatste weken hun intrede gemaakt? Steven Van Belleghem van Nexxworks  gaf aan dat de ‘zero effort economie’ enkele weken geleden zijn intrede heeft gemaakt en de nieuwe norm zal worden. Dit houdt in dat de klant zo min mogelijk moeite moet doen om dingen te verkrijgen en dit aanvoelt als een zeer comfortabele klantenbeleving. Denk hierbij aan ‘vooraf betalen, in de winkel  enkel nog afhalen’, aan huis leveren van aankopen, artificiële intelligentie die wordt ingezet om processen te optimaliseren en analyseren... Vroeger moest je hier extra voor betalen en nu wordt dit de standaard. Bekijk hoe jij kan meesurfen op deze golf & trends en betrek hierbij ook je stakeholders. Want alles zelf doen moet natuurlijk ook weer niet. Zoek dan ook naar samenwerkingen die je onderneming kunnen versterken.

Ambitions

Denk na over jouw ambities en wat je wil bereiken met je ondernemering. Stel een droomscenario op en geef aan waar je jezelf binnen 10 jaar wil zien staan met je onderneming. Zijn succesvolle nieuwe businessmodellen hierbij het overwegen waard? Zijn er processen die geoptimaliseerd of gedigitaliseerd kunnen worden? 
Denk na over welke impact jij wil hebben op het ondernemerslandschap én je klant. 

Results   

Het gaat hier om concrete en meetbare resultaten, die aangeven wanneer jouw doelen en ambities zijn behaald. Een handig hulpmiddel vind je in het SMART-principe waarbij de letters SMART een ezelsbruggetje vormen voor de belangrijkste criteria voor een doelstelling of plan:

  • Specifiek 
    Is de doelstelling duidelijk? (wat, waarom, wie, waar en hoe)
  • Meetbaar
    Is het behalen van de doestelling meetbaar?
  • Ambitieus/ Actiegericht
    Is de doelstelling relevant en wordt deze geaccepteerd door betrokkenen?
  • Realistisch/ Resultaatgericht
    Het doel moet uitdagend zijn, maar wel haalbaar. Hoe kan de doelstelling worden gehaald?
  • Tijdgebonden 
    Wat is de deadline voor de doelstelling? Welke planning hoort hierbij?

Ga zelf aan de slag met onze invulbare SOAR-analyse!

Start klein

Let wel, wij zijn geen voorstander van een hele nieuwe aanpak, want die gaat vaak gepaard met zware investeringen, zowel in tijd als geld.

We moeten ook niet alles in één keer veranderen, want herkenbaarheid is volgens de grootste marketingspecialisten dan ook uiterst belangrijk. Begin daarom met de kleine dingen te optimaliseren. Je zal beseffen dat veel dingen al mogelijk zijn binnen je bedrijf, maar gewoon nog niet uitgevoerd werden. Door kleine dingen te gaan veranderen, kan je moederschip zachtjes van koers wijzigen. Wendbaarheid en veerkracht zijn vaardigheden die je als  ondernemer nog heel hard zal nodig hebben.

Evalueer, probeer en stuur bij – samen met je stakeholders

Niemand heeft natuurlijk een glazen bol, dus we kunnen enkel adviseren om nieuwe dingen te proberen, evalueren en weer verder te gaan. De SOAR-analyse is dan ook een krachtig hulpmiddel om samen met jouw stakeholders (vennoten, medewerkers, leveranciers, klanten…) een gedeelde en gedragen toekomstvisie te creëren.

Onze coaches kunnen je tot slot ook prima helpen bij de creatie van je toekomstvisie en een extra invalshoek bieden. Zo bestuderen zij samen met jou  de trends van The Future Labaratoy, gaan te rade bij het Copenhagen Institute for Future Studies en hebben ze daarnaast een hele hoop bagage in hun rugzak zitten. Dit alles biedt enorm veel perspectief en inzicht om jou en je onderneming verder te challengen. Onze coaches staan dan ook te springen om samen met jullie verder te bekijken hoe ze jullie onderneming ‘future proof’ kunnen maken en ze kunnen klaarstomen voor het post-Coronatijdperk. Onze Future Forward-coaching is daarvoor namelijk een uitstekend instrument.

En denk eraan: alles begint met een open mindset.

Ook zin in een Future Forward begeleiding? 

 

Ontdek wat wij voor jou kunnen doen!