Pieter Loose: "Beredeneerd dromen en groeien"

Elke week pikken wij een stukje uit een van de vele ondernemersverhalen die in 'Vele (om)wegen naar groei' gebundeld zijn. Omdat het inspirerende verhalen zijn, waar iedere ondernemer wel iets van opsteekt. Deze week is het de beurt aan Pieter Loose.

Ik kan niet ontkennen dat ik continu aan dat bedrijf aan denk. Dat is gewoon zo. Die onderneming is je kind, je voelt je 100% verantwoordelijk voor alle mensen die hier werken. Maar ik hoef niet elke minuut bereikbaar te zijn, ik hoef niet bij elke beslissing betrokken te zijn. Ik sluit me bewust af van het operationele luik, om te focussen op strategie en visie. Als ik op vakantie een aperitiefje drink of ik maak een tochtje met de fiets, dan komen de ideeën opborrelen. Op die manier laat het je nooit los. Ik droom van mijn bedrijf, maar ik lig er niet wakker van!

Ekopak maakt kwalitatief goed en gezond proceswater of drinkwater met milieuvriendelijke spitstechnologie. Ze helpen hun klanten met het valideren van hun waterstromen tot de gewenste kwaliteit. Ze doen dat door het ontwerpen, bouwen, onderhouden en sinds kort ook door het zelf opereren van spitstechnologische waterbehandelingsapparatuur. Aan het hoofd van Ekopak staat Pieter Loose. Met een combinatie van lef, buikgevoel en visie helpt hij Ekopak groeien tot een sterk merk, met economische én ecologische meerwaarde. Ekopak kreeg van Unizo de titel ‘Beloftevolle KMO 2016-2017’ van de provincie West-Vlaanderen.

Bij Ekopak staat de klant centraal. En groei mag nooit ten koste gaan van onze klanten en van kwaliteit. We willen graag groeien in organisatie, in product, in omzet, maar we moeten vooral ieder jaar bijleren en vooruitgaan. En dat uit zich niet altijd in omzet. Als je zo hard groeit dat iedereen onder druk komt te staan, dat de creativiteit vermindert omdat de werkdruk te hoog is, dat je je klanten niet op de best mogelijke manier kan dienen, dan krimp je. En zo delf je je eigen graf. Groei in innovatie en creativiteit, slimme groei, daar gaan wij voor. Met visie, lef en buikgevoel.

Beloftevolle impact

De titel ‘Beloftevolle KMO’ van de provincie West-Vlaanderen was een heel plezierige verrassing voor ons. Wij zijn een dienstverlener voor andere bedrijven, en ik kan uit ondervinding zeggen dat die mensen óók geweldig goed werk leveren. Het is een goed teken natuurlijk dat er veel potentiële winnaars zijn, dat betekent dat de economie goed draait.

De impact van zo’n titel op je business is niet te onderschatten. Ik heb altijd gedacht dat wij in onze business geen voordeel hebben van reclame. Het product maakt reclame voor zichzelf en de mond-tot-mondreclame via onze klanten doet de rest. Maar de aandacht die zo’n prijs genereert, vergroot je maatschappelijk draagvlak. Mensen leren je naam kennen en komen solliciteren, we hebben dit jaar al vier sterke profielen kunnen aanwerven daardoor. Financiering krijgen van de bank gaat een stuk gemakkelijker. Het feit dat je beloftevolle ondernemer bent, impliceert ook een zekere stabiliteit in groei en cijfers. En leveranciers doen extra hun best omdat ze graag gelinkt willen worden aan je bedrijf. Als we een reclamebureau hadden moeten inschakelen om dezelfde impact te hebben, dat zou ons stukken van mensen gekost hebben!

We hebben ook onze klanten aangesproken om voor ons te stemmen. En dat heeft heel veel feedback opgeleverd. Tegelijk een interesse tevredenheidsenquête én promotiecampagne! Reclame is reclame, zeggen ze, maar het is toch altijd leuker om positief in het nieuws te komen (lacht).

Niet dat we nu plots beginnen te groeien door die award, maar de groeipijnen die er zijn door onze sterke groei worden op vele fronten verlicht door de positieve effecten van die titel.

De meerwaarde van een job

Wij maken drinkbaar water uit afvalwater en uit oppervlaktewater. De maatschappelijke meerwaarde daarvan is heel belangrijk voor ons. Mensen zeggen dat water schaars is, maar dat hoeft niet zo te zijn als je het water dat er is, opwaardeert door het te behandelen, door er een schoon en goed product van te maken.

We halen ook de ecologische voetafdruk van industrieën naar beneden. Door op een milieuvriendelijke manier proceswater aan te maken en door decentralisatie: we gaan water aanmaken en recupereren op de site zelf.

We hebben natuurlijk ook een economische bedoeling. We zijn geen liefdadigheidsinstelling. Maar die combinatie van het economische en het maatschappelijke is voor de jonge mensen die hier komen werken heel belangrijk. Gewoon iets doen omdat het geld opbrengt, is tegenwoordig niet meer voldoende voor jongeren om een geluksgevoel te hebben. Dat ze via hun job een positieve impact hebben op het milieu, is een meerwaarde.

Visie en dynamiek

In 2013 heb ik Ekopak overgenomen van mijn schoonvader. Een heel gedreven man met enorm veel kennis. Maar iets minder geneigd om zijn zevenmijlslaarzen aan te trekken en met het bedrijf grote groeisprongen te maken. Zijn langetermijnvisie en mijn dynamiek hebben samen het verschil gemaakt. Die combinatie van ervaring en technische knowhow enerzijds met goesting om vooruit te gaan anderzijds, dat heeft gewerkt. We zijn intussen verviervoudigd in omzet en in personeel. We zitten over heel de wereld nu. Vroeger waren we wereldberoemd in West-Vlaanderen, nu maken we West-Vlaanderen beroemd over de hele wereld (lacht).

...

Meer lezen over Pieter Loose en zijn onderneming? Download dan het gratis boek 'Vele (om)wegen naar groei' en ontdek zijn en vele andere ondernemersverhalen!