Reduceren aantal prinselijke missies gevolgen voor KMO’s

“Prinselijke missies openen voor KMO’s deuren die anders gesloten zouden blijven. Minder missies organiseren heeft implicaties op de omzet van onze Belgische KMO’s en hun exportopportuniteiten. Dit wil niet zeggen dat pistes om deze missies efficiënter te organiseren niet kunnen en moeten onderzocht worden.”, zegt Gijs Kooken, attaché UNIZO Internationaal. De ondernemersorganisatie reageert hiermee op het voornemen in het nieuwe Vlaams regeerakkoord om het aantal prinselijke missies te verminderen uit besparingsoverwegingen.

Tot hiertoe waren er 4 prinselijke missies per jaar. Uit een studie van Valérie Desmet van de faculteit politieke en sociale wetenschappen (UGent), die UNIZO kon inkijken, blijkt dat prinselijke missies voor twee derde van de KMO’s resultaten oplevert. Driekwart meent dat dit net dankzij de prinselijke missie is en bijna twee op de vijf KMO’s geloven dat die resultaten zonder een prinselijke missie onmogelijk waren geweest.
De ondernemersorganisatie wijst er bovendien op dat het merendeel van de deelnemers aan prinselijke missies KMO’s zijn. “De missies zijn nuttig voor onze kleinere innovatieve bedrijven om hun positie op bestaande en meer uitdagende buitenlandse markten te versterken”, besluit UNIZO.
 
In 2011 was 61 procent van de deelnemers een KMO, in 2012 en 213 was ruim de helft de helft van de deelnemers een KMO. Bijna 9 op de 10 van de KMO’s gaan vooral op prinselijke missie om de zichtbaarheid van hun bedrijf of product te verhogen. Ruim 8 op de 10 doen het om nieuwe contacten te leggen en 6 op de 10 om hun export te stimuleren naar het land in kwestie of om nieuwe klanten te maken bij de Belgische bedrijven die mee op missie trekken. Een kwart van de deelnemers ziet in een missie de mogelijkheid om te netwerken met politieke organen in het buitenland.
 
Daarom pleit UNIZO ervoor om de prinselijke missies betaalbaar te houden. Vluchten en hotels zijn voor eigen rekening, maar worden wel vaak gesubsidieerd voor KMO’s. De kostprijs om deel te nemen zijn bescheiden. “Voor KMO’s dus een betaalbare manier om toegang te krijgen tot instanties die anders onbereikbaar zijn. Ook kunnen ze, dankzij het agentschap Flanders Investment and Trade, rekenen op afspraken op maat en talloze netwerkmomenten”, aldus UNIZO.  
 
Meer weten? Contacteer UNIZO-woordvoerster Sanderijn Vanleenhove, T O22122544; M 0479/44.50.78 of e-mail sanderijn.vanleenhove@unizo.be
Een ondernemersvraag? Bel de UNIZO Ondernemerslijn T: 0800 20 750 | ondernemerslijn@unizo.be